Adverteerders die een brede maar interessante doelgroep willen bereiken in de leeftijd van 35 tot 55 jaar, hoor je regelmatig op Radio 2 adverteren. Het publieke radiostation met veel muziek uit de periode 1970 tot vandaag staat bovenaan in de luistercijfers, met als grootste uitschieter de Top 2000 in de decembermaand. Bovendien is reclame op NPO Radio 2 voordeliger dan vaak wordt gedacht.
Table of Contents
Radio 2 programma’s
Naast muziek zijn de presentatoren van Radio 2 bezig met het gesprek van de dag over wat Nederland bezighoudt. De meest beluisterde NPO Radio 2 programma’s zijn Jan-Willem Start Op, Aan de Slag, De Wild in de Middag, Gijs 2.0 en Wout2Day. Het imago van de publieke popzender schuurt nooit, waardoor je als adverteerder ook veilig kunt adverteren, zonder in één of andere controverse betrokken te raken.
Radio 2 doelgroep
De Radio 2 doelgroep kenmerkt zich door een gemiddeld inkomen en HBO als opleidingsniveau. De focusdoelgroep zijn luisteraars tussen de 35 en 55 jaar oud, maar zoals vaker met radiostations vind je ook genoeg luisteraars aan de onderkant en bovenkant daarvan. Minstens zo interessant is het dar de B2B-doelgroep goed door Radio 2 wordt bedient, dit omdat de zender bovengemiddeld veel op het werk wordt beluistert.
Verdeling doelgroep man/vrouw
Doordat Gerard Ekdom jarenlang een populair ochtendprogramma maakte op Radio 2 (Gerard trekt iets meer mannen dan vrouwen als luisteraars) zie je ook dat Radio 2 iets meer mannen dan vrouwen bereikt. De verdeling in ligt ongeveer op 43% vrouwelijke luisteraars en 57% mannelijke luisteraars. Ook het middagprogramma van Ruud de Wild is iets populairder bij mannen dan bij vrouwen.
Doelgroep specials NPO Radio 2
Radio 2 heeft een actieve radio programmering met vele specials die bovengemiddeld goed worden gewaardeerd door haar doelgroep. De bekendste special is uiteraard De Top 2000 in december is met een luistertijdaandeel van bijna 17%. Tijdens deze specials kun je als adverteerder uiteraard adverteren met radiocommercials op het station.
Adverteren met radiospots op de NPO
Anders dan de commerciële radiozenders zijn de mogelijkheden voor Radio 2 adverteerders beperkter. Zo kun je niet met non-spot acties adverteren zoals weggeefacties van je bedrijf. Anderzijds houdt het de mogelijkheden overzichtelijk; de opties liggen vooral in het Ster reclameblok, waardoor de focus ligt op het creëren van een goede radiospot voor deze zender. Wil je voordelig adverteren met een effectieve radiocommercial op Radio 2 dan helpt One Media je uiteraard graag.