Wil je via audio millennials bereiken, dan komt automatisch Spotify op je radar. Maar Spotify heeft toch helemaal geen commercials? Zeker wel, om de gratis versie mogelijk te maken is het mogelijk om in het freemium model mogelijk via Spotify te adverteren. Maar welke doelgroep heeft Spotify? Tijd om de cijfers door te laten nemen door het bureau voor Spotify adverteren.
Table of Contents
Bereiksonderzoek Spotify
Om haar doelgroep inzichtelijk te maken voor adverteerders, heeft het streaming bedrijf in het laatste kwartaal van 2020 een bereiksonderzoek laten uitvoeren door onderzoeksbureau TNS. Zo heeft men onder andere gekeken wat de impact van Spotify is in vergelijking met de andere radiokanalen.
Aantal Spotify luisteraars
Allereerst heeft Spotify een prachtige groei in wekelijkse gebruikers weten te bewerkstelligen. Het aantal wekelijkse Spotify gebruikers steeg in ‘coronajaar’ 2020 door naar 52%. Dit aantal was in 2019 nog ‘slechts’ 34%. Voor adverteerders zeer relevant is dat het streaming bedrijf wekelijks meer dan 15% uniek bereik kan leveren, bovenop commerciële radiozenders.
Spotify is dankzij haar multi-device aanpak overal aanwezig, en wordt het meest gebruikt voor relax momenten, het doen van schoonmaakwerkzaamheden in huis en uiteraard tijdens het werk. Doordat Spotify bij uiteenlopende activiteiten wordt beluistert, zijn er meer momenten voor adverteerders om zich te kunnen verbinden met de doelgroep.
Spotify doelgroep
De doelgroep van Spotify Free bestaat uit 36% van alle Spotify luisteraars (betalend en niet-betalend). Het grootste deel van de Spotify doelgroep bestaat uit luisteraars in de groep 16-24 jarigen. Dat Spotify Free gebruikers vooral laaggeschoolde en ‘arme’ mensen zijn (die geen geld hebben voor een abonnement) blijkt onjuist, want 34% van de luisteraars is juist hoogopgeleid en 40% verdient reeds een modaal inkomen.
Spotify in jouw mediaplan?
Via Spotify kun je dus een unieke en jonge doelgroep bereiken, die via traditionele radiokanalen lastiger te bereiken is. Sterker, wij denken dat een deel van de Spotify luisteraars zelfs helemaal geen FM-radio meer luistert. Of Spotify uniek bereik in jouw mediaplan toevoegt, rekent onze afdeling mediaplanning graag voor je uit.