Nu de integratie met Sanoma volledig is afgrond, wil men verder accelereren binnen het digitale domein. Eén van de belangrijkste speerpunten hierbij is de bouw van een digitaal advertentie en ecosysteem, met de voorlopige naam DPGads.
Tegen Adformatie zegt het bedrijf dat hun digitale strategie simpel is. Zo wil DPG Media niet in een open web zitten, omdat ze dan niet de controle hebben over hun eigen merken. Daarom wil men dus een eigen advertentiesysteem bouwen.
Table of Contents
Eigen advertentie ecosysteem DPGads
DPGads het zichzelf tot doel gesteld om een zeer compleet advertentieplatform worden waar je ook terecht kunt voor het design van je advertentie en alle cijfers worden gepresenteerd in een overzichtelijke data studio.
Door deze keuze voor een eigen advertentieplatform zet DPG Media zich nadrukkelijk af tegen de grote techplatforms als Google en Facebook. Dit heeft twee belangrijke redenen: DPG Media wil haar advertentieruimte en data exclusief houden en advertentie-euro’s zoveel mogelijk binnen haar eigen ecosysteem houden.
Omzetverhouding DPG Media in 2021
Het doel van DPG Media is om de omzetverhouding tussen print en digitaal in 2021 naar 30 vs. 70 procent te krijgen, waar deze nu nog fifty-fifty is. Het mediabedrijf verwacht nog dit jaar het inkoopplatform in de lucht te hebben voor de longtail van de regionale media.
Het landelijke advertentieplatform voor grote adverteerders zal volgend jaar moeten volgen. DPG Design, waar bijvoorbeeld dynamische content in verschillende formaten wordt geproduceerd komt waarschijnlijk in Q1 van 2021 beschikbaar voor adverteerders.
Blijven media bureaus onmisbaar?
Nu adverteerders straks zelf makkelijk ruimte kunnen inkopen bij DPG Media, zijn mediabureaus overbodig? Wel, het einde van media bureaus wordt als sinds de vorige crisis in 2008 verkondigd. Toch is de rol van een gemiddeld media bureau de afgelopen tien jaar behoorlijk veranderd.
Zo is de reclamemarkt er voor veel adverteerders met alle nieuwe digitale mogelijkheden er niet makkelijker geworden. Media bureaus zijn meer marketingbureaus geworden. Ze doen nog steeds media-inkoop, maar denken ook mee hoe je je producten of diensten via de media kunt verkopen. Moderne media bureaus blijven dus zéker onmisbaar.
DPG Media
https://youtu.be/UH-pCJcTvKE
Wat is DPG Media?
DPG Media is een mediabedrijf met Belgische roots. Het is uitgever van zowel nationale, regionale en lokale merken zoals het AD, Aldipress, AutoWeek, AutoTrack, Brabants Dagblad, BN DeStem, Donald Duck, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, Trouw, Independer, Libelle, Margriet, NU.nl, de Ondernemer, Het Parool, Startpagina, de Stentor, Tweakers, Veronica Magazine, de Volkskrant, Qmusic, en nog vele andere merken en huis-aan-huis kranten.