Durf jij je budget in te zetten op influencer marketing?

budget inzetten influencer marketing

Uit recent onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de consumenten sceptisch tegenover influencers staat. Tegelijkertijd geven consumenten ook aan dat zij de voorkeur geven aan marketingboodschappen via influencers in plaats van via advertenties.

Dit soort tegenstrijdige boodschappen maken dat niet ieder bedrijf staat te springen om te starten met influencer marketing / influencer agencies. Hoe kan je als merk toch werken met influencers ervoor zorgen dat hun boodschap resoneert?

Influencer marketing is geëvolueerd en je aanpak moet hierop aansluiten. Nog altijd is het mogelijk om uitstekende resultaten te behalen middels influencer marketing, mits je het goed doet kan het een krachtig onderdeel zijn van je marketingstrategie.

Influencer marketing gaat over performance

In het verleden waren influencer marketing inspanning lastig meetbaar, de toegang tot data en statistieken was minimaal. Processen waren onduidelijk en merken hadden het gevoel in het duister te tasten.

Het resultaat is dat, zelfs nu influencer marketing is uitgegroeid tot een meer gestructureerde discipline, sommige merken sceptisch blijven over het hele medium. Onnodig, influencer marketing gaat namelijk steeds meer over performance, niet enkel over relevante en aantrekkelijke content.

Evalueer en optimaliseer

We bevinden ons op het punt waar merken die in het verleden moeite hadden om succes te boeken door met influencers samen te werken, moeten overwegen opnieuw te beginnen. Dat betekent niet dat je je eerdere influencer campagne volledig moet schrappen, het is simpelweg tijd om je eerdere aanpak te evalueren en optimalisaties toe te voegen.

Bekijk je influencer marketing strategie met dezelfde zorgvuldigheid als elke andere strategie. Kijk naar de trends en ontwikkelingen in de markt, onderzoek welke influencers bij je merk zouden passen en op welke manier influencer marketing wordt ingezet door concurrenten. Zorg vooraf voor heldere doelen, alleen zo is het mogelijk achteraf te evalueren.

Voorbij zijn de dagen dat influencer marketing puur ingezet wordt om de naamsbekendheid te vergroten. Enkele andere populaire doelen zijn: het aantal leads verhogen, nieuwe klanten werven, expert / autoriteit in de markt worden en de klant betrokkenheid verhogen.

Begrijp wie je bent en wat je wil bereiken

Merken moeten duidelijk hebben waar zij voor staan om de juiste influencers te kunnen selecteren.

Vervolgens bepaal je de belangrijkste prestatie indicatoren. Welke call-to-action verwerk je in je influencer campagne? Hoe ga je succes meten? Naast het aantal volgers (de conventionele statistiek), welke betrokkenheid percentages verwacht je dat influencers zullen realiseren, en leiden die percentages uiteindelijk tot het behalen van je verkoopdoelen?

Zodra merken bovenstaand helder hebben, is het tijd om influencers te selecteren die aan hun criteria voldoen.

Leg de lat hoger voor influencer marketing

Hoewel het begrijpelijk is dat veel adverteerders sceptisch zijn tegenover influencer marketing is het van belang om mislukkingen uit het verleden niet de toekomstige strategie te laten bepalen. Het kanaal heeft zich ontwikkeld en is niet meer de zwarte doos die het eerst was.

Influencer marketing heeft het in zich om bewustzijn en vertrouwen op te bouwen door middel van krachtige, authentieke content die op emotioneel niveau resoneert met consumenten. Het stimuleert de verkoop en is relatief gemakkelijk te evalueren, wat optimalisatie makkelijker maakt, zodat influencer marketing niet alleen lucratiever, maar ook efficiënter wordt.