E-commerce investeert meer in TV reclames

e-commerce tv

Uit een gezamenlijk onderzoek van Screenforce, VIA, Nielen en Ruigrok NetPanel is gebleken dat e-commerce bedrijven in Q1 t/m Q3 van 2020 bijna 230 miljoen hebben uitgegeven aan tv reclame en 25 miljoen aan billboard reclame.

Cijfers van het CBS tonen een enorme positieve groei voor e-commerce bedrijven tijdens de corona crisis. Alleen al in Q2 van 2020 was de omzet van webwinkels 55% hoger dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor, terwijl de kosten reclame op tv door diezelfde crisis iets zijn gedaald.

TV reclame groeit

Met z’n allen kijken we steeds minder traditionele lineaire televisie. Je zou daarom verwachten dat bedrijven het beschikbare marketingbudget liever steken in online kanalen. Maar zoals je ziet, niets is minder waar. De afgelopen vijf jaar hebben e-commerce bedrijven zelfs 50% meer uitgegeven aan tv reclame dan in de jaren ervoor.

Doelgroep tv-reclame

TV reclames zijn populair onder e-commerce bedrijven om zij om te groeien op zoek zijn naar een groot bereik en brede doelgroep.

Type bedrijven

Een deel van de groei van de groei is te wijten aan het afgelopen jaar. E-commerce bedrijven waren over het algemeen in staat zich beter aan te passen aan ‘het nieuwe normaal’ dan bijvoorbeeld bedrijven in de reisbranche.

Marketing professor Mark Ritson maakt een onderscheid tussen zogenaamde ‘freeze’ en ‘flex’ bedrijven waarbij freeze bedrijven lijden onder de corona crisis zoals bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen, de e-commerce bedrijven vallen onder de flex bedrijven. De flex bedrijven floreren juist in deze tijd.

Vinted grootste TV adverteerder

Met ruim 31 miljoen is Vinted de grootste adverteerder voor TV reclames kijkend over Q1 t/m Q3. Vinted is een van oorsprong Litouws bedrijf dat inmiddels internationaal opereert. Via Vinted kan je als particulier je tweedehands kleding verkopen.

E-commerce bedrijven adverteren vooral in de avond en in het weekend met korte TV commercials. De meeste e-commerce bedrijven hadden tv spots korter dan 20 seconden, terwijl als je kijkt naar alle bedrijven met een TV spot dan is slechts 33% korter dan 20 seconden.

Kijkend naar bestedingen was de modebranche de grootste in 2020, zowel in absolute besteding als in stijging ten opzichte van 2019.