Email marketing bureau

Heb jij je wel eens afgevraagd waarom je zoveel e-mails krijgt van bedrijven? Simpel: hoe irritant consumenten e-mails soms ook vinden, e-mails leiden tot sales.

email marketing bureau
email campagnes

Email marketing bureau nodig?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Email marketing levert geld op. Het is nog altijd een van de meest effectieve marketingkanalen kijkend naar Return On Investment (ROI).

Doel email marketing

Het doel van email marketing is in 99 van de 100 gevallen het genereren van leads of stimuleren van verkopen. Andere doelen waar email marketing regelmatig voor ingezet wordt zijn:

  • Het vergroten van de naamsbekendheid
  • Stijging in aantallen website bezoekers
  • Klantloyaliteit verhogen (retentie)
  • De Life Time Value (LTV) van klanten verhogen

Plan van aanpak e-mailmarketing

Om het meest uit e-mailmarketing te halen is het van belang om van te voren een plan van aanpak te maken.

E-maillijst

Voor je kunt starten met een emailmarketing campagne heb je e-mailadressen nodig. En daarmee bedoelen we niet e-mailadressen die je 10 jaar geleden hebt vergaard, we bedoelen actieve e-mailadressen. Adressen waarvan je weet dat ze nog gebruikt worden en waarvan je weet dat de contacten waarschijnlijk interesse hebben in het product / de service die jij biedt.

Het opbouwen van een e-maillijst hoeft niet moeilijk te zijn, veel consumenten zijn bereid hun e-mailadres achter te laten in ruil voor een (klein) cadeautje of een kortingscode. De vraag om een e-mailadres kun je stellen op je website, een beurs of via een online advertentie campagne.

Segmentatie

Afhankelijk van de hoeveelheid contacten en de gegevens die je hebt van je contacten kun je ze onderverdelen in segmenten. Van bestaande klanten zul je meer gegevens hebben dan van een contact die zich net heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief. Definieer segmenten en denk na over manieren waarop je een segment kunt activeren.

Om een voorbeeld te geven: misschien heb je een groep klanten die alleen koopt tijdens de uitverkoop. Deze klanten zullen waarschijnlijk minder goed reageren op een e-mail nieuwsbrief waarbij je de nieuwe collectie presenteert.

Het idee achter het creëren van segmenten is om een zo relevant mogelijke boodschap te maken voor een bepaald segment waarbij de kans op conversie het hoogst is.

Wat zijn de voordelen van emailmarketing?

Emailmarketing biedt diverse voordelen:

  • De connecties binnen je emaillijst zijn van jou, je hoeft je geen zorgen te maken dat een algoritme wijziging of privacy update (hallo, iOS 14 update) ervoor zorgt dat jij je connecties niet of nauwelijks meer kunt bereiken via e-mail.
  • Gemakkelijke A/B testen van content.
  • Gerichte doelgroepcommunicatie: middels e-mail marketing kun je rechtstreeks communiceren met bestaande en potentiële klanten.
  • Tegenwoordig willen we dat alles meetbaar is, en terecht! Het effect van jouw email inspanningen is zeer goed en makkelijk te meten.
  • E-mailmarketing is ontzettend schaalbaar, zolang je ervoor zorgt dat je genoeg contacten in je e-maillijst hebt. Ook zijn er geen extra inspanningen vereist wanneer je wilt opschalen.
    Relatief goedkoop, e-mailmarketing is in vergelijking met andere kanalen een relatief goedkope manier van adverteren, zeker als je kijkt naar de ROI (mits je het goed doet).
  • Snel en flexibel inzetbaar: wanneer jij wilt.
  • Snelle manier om awareness te creëren tegen relatief lage kosten.

Email campagnes

Wanneer je klaar bent om je eerste e-mail campagne uit te sturen, zorg er dan in ieder geval voor dat je een catchy onderwerpregel hebt, de timing goed is en het ontwerp er goed uitziet. En voor je de e-mail uitstuurt check je of alle links werken en laat je een collega (of meerdere collega’s) de inhoud en spelling controleren. We hebben allemaal wel eens een e-mail ontvangen met daarin een fout, dat is en blijft pijnlijk.

Email marketing uitbesteden

De meeste bedrijven starten zelf met e-mail marketing en besteden het na enige tijd uit wanneer zij aan de potentie hebben ‘geproefd' en hun e-mail marketing naar een hoger niveau willen tillen. Met name de stap van e-mail marketing naar e-mail marketing automation kan een uitdaging zijn.

Wat is het verschil tussen e-mail marketing en e-mail marketing automation?

Een term die je ongetwijfeld voorbij hebt zien komen is e-mail marketing automation. Email marketing automation is het automatisch versturen van email berichten op basis van datapunten. Datapunten kunnen van alles zijn, een verjaardag, een contractverleningen, het openen van een eerdere e-mail, het bezoeken van een bepaalde pagina op je website, een ‘achtergelaten' product in de winkelwagen op je webshop.

Email marketing automation campagnes hebben aan de ene kant als doel om relevanter te zijn voor de lezer, aan de andere kant probeer je middels deze emails je potentiële klant te ‘nurturen'. Je neemt ze als het ware aan de hand tot het punt van aankoop.

Email marketing bureau Amsterdam

Zie je door de bomen het bos niet? Wil je het meeste uit je e-mail campagnes halen maar weet je niet precies hoe? Neem dan contact met ons op via info@onemedia.nl. Wij helpen je graag verder. Met het opzetten van je eerste campagne, maar ook met het optimaliseren van bestaande emailcampagnes.