Adverteerders en marketingbureaus was het al opgevallen: steeds meer exploitanten raken uitverkocht, en de prijzen voor online adverteren zijn geëxplodeerd. Met name covid-19 heeft de markt voor online adverteren fundamenteel veranderd, waardoor marketeers jaarlijks vele miljarden extra beschikbaar maken, zeker wanneer tracking en profiling verleden tijd zijn. Dit blijkt uit het laatste trendrapport van brancheorganisatie IAB Europe.
Lees ook: Waarom online adverteren?
Table of Contents
Online marketing als effectief alternatief
De trendwatchers voorspellen dat de ‘vervlogen tijden’ van voor 2019 en daarvoor niet meer terugkeren. De pandemie heeft de Europese online advertentiemarkt geheel anders gepositioneerd als effectief alternatief voor andere media. Online marketing is inmiddels dé betrouwbare en kosteneffectieve manier van consumenten en bedrijven bereiken.
Pandemie maakt marketeers creatief
Dit is in het kort de samenvatting van het nieuwe trendrapport van IAB Europe dat is gepresenteerd tijdens een webinar. Hoofdeconoom D. Knapp van IAB stelt dat de markt heeft geleerd dat men ook tijdens een pandemie door kan gaan en juist door moet investeren in online marketing. Ook zijn marketeers veel meer bereid om experimentele vormen toe te passen.
Online experimenteren loont
Dat laatste is voor ons niet heel verrassend. Doordat veel bekende online media de hoofdprijs (kunnen) vragen loont het om nieuwe initiatieven een kans te geven waar de online tarieven vanzelfsprekend ook veel lager zijn. Als er dan een geslaagd experiment tussenzit heb je meteen een goede case die je kan toepassen voor andere klanten.
Nieuwe fase digitale transformatie
IAB concludeert verder in het rapport dat de stijgende groeicijfers een blijvertje zullen zijn, aangezien de wereld in een nieuwe fase van de digitale transformatie is aanbeland. Men verwacht dan ook dat bedrijven in 2022 nog meer budget vrijmaken voor online marketing dan eerder werd verwacht. IAB stelt haar eerdere voorspelling flink bij: men denkt dat de Europese met vele miljarden harder groeit dan eerder voorspelt.
SEO, SEA en social media
Europese bedrijven zullen vooral veel meer uitgeven aan search (SEO en SEA) en social media marketing omdat dit simpel en effectief is. In het rapport stelt men wel dat meer ervaren (online) adverteerders hun budgetten meer gaan spreiden naar meer specifieke en effectievere online marketing kanalen.
Audio en podcast advertenties
Ook noemenswaardig is de groei die online audio laat zien. Hieronder vallen commercials op streams van (digitale) zenders, adverteren in podcasts en bijvoorbeeld reclame op platforms zoals Spotify. In absolute cijfers is deze markt echter nog bescheiden met een totale omvang van 550 miljoen euro in ‘coronajaar’ 2020.
TV-reclame markt profiteert mee
Doordat online media een tekort aan beschikbare advertentieruimte hebben verwacht IAB Europe ook dat tv-reclame veel duurder gaat worden. In Nederland is dat zeker zo, voor december zitten de meeste tv-zenders al helemaal vol en ook de zendtijd in januari en februari is al bijna volledig gevuld.