Deze ontwikkeling zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het definitief: Facebook en Stichting Reclame Code hebben bekendgemaakt dat social media bedrijf Facebook de principes en doelstellingen van de Stichting Reclame Code officieel gaat onderschrijven. Met de nieuwe overeenkomst bevestigt het bedrijf (waar ondermeer Instagram onder valt) het belang van zelfregulering en het werk van de Stichting Reclame Code.
Meer weten over reclame? Lees dan: Wat is reclame?
Table of Contents
Eigen reclame beleid
Deze expliciete ondersteuning van Facebook vormt een belangrijke aanvulling op haar eigen reclame beleid, waarin bijvoorbeeld voorschriften staan voor social media reclame en het plaatsen ervan. Belangrijk, want iedere dag komen miljarden mensen van over de hele wereld samen op de platformen van Facebook om contact te zoeken, te inspireren en geïnspireerd te worden.
Miljoenen advertenties
Al deze consumenten maken uiteraard niet alleen onderling contact, zij komen ook in aanraking met miljoenen advertenties. Facebook wil er daarom voor zorgen dat wanneer mensen en bedrijven met elkaar in contact komen, beide groepen waarde uit de interactie halen. Dat kan logischerwijs alleen als de platforms veilige en betrouwbare plekken zijn om met elkaar zaken te doen.
Stichting Reclame Code
De Stichting Reclame Code is al meer dan een halve eeuw actief in Nederland. Met de afgestemde zelfregulering kiest Facebook om samen met het adverteerders en mediabureaus ervoor om actief mee te praten over het beschermen van consumenten. Ook bevordert Facebook zo de open en transparante handhaving van de Nederlandse reclamecodes. De Stichting Reclame Code vind dit een belangrijke stap voorwaarts en is hier dan ook zeer tevreden mee.
Bond van Adverteerders
Ook de Bond van Adverteerders zegt blij te zijn met deze stap van Facebook. De bond is met Facebook de dialoog aangegaan om te kijken hoe zij samen konden zorgen voor een veiliger media en dus reclamelandschap. Facebook toont nu haar commitment om echt verantwoordelijkheid te nemen. Dit is niet alleen belangrijk voor de veiligheid van Facebooks eigen platformen, maar uiteraard ook voor de kwaliteit van het hele Nederlandse social media landschap.