Facebook Ad Library

facebook ad library

Ben jij benieuwd welke advertenties je concurrenten hebben lopen op Facebook en Instagram? Dit is precies wat je in de Facebook Ad Library, in het Nederlands: Facebook advertentie bibliotheek kunt zien. De Facebook advertentiebibliotheek kan een belangrijk hulpmiddel (tips Facebook adverteren) zijn om je concurrenten beter te leren kennen en je eigen strategie te verbeteren.

Advertentiebibliotheek Facebook

Facebook Ads Library is een platform dat transparantie bevordert voor dit sociale netwerk. Hiermee kunt u advertenties van apps en platformservices bekijken. Op deze manier hebben mensen meer informatie over de advertenties die ze zien.

Of je nu houdt van de manier waarop je concurrentie adverteert of niet, er zijn hoe dan ook waardevolle inzichten te verkrijgen door te begrijpen hoe je concurrenten hun producten/diensten positioneren en targeten.

Concurrenten Facebook

Als je al eigen Facebook- of Instagram-advertenties heeft, of overweegt dit te doen, laat deze korte handleiding je zien hoe je de Facebook advertentie bibliotheek kunt gebruiken om te bepalen welke advertenties je concurrentie inzet, waar ze deze weergeven en welke targeting ze gebruiken om hun boodschap te verspreiden.

Het gebruik van de Facebook advertentiebibliotheek

  • Je gaat naar de Facebook Ad Library
  • Vul de naam van je concurrent in
  • Blader door hun live advertenties
  • Filter de advertenties op:
    • Land & taal
    • Alle advertenties vs. maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek
    • Weergaven per datum
    • Platform (Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network)
    • Mediatype (afbeeldingen, memes, afbeeldingen en memes, video’s, geen afbeelding of video)
    • Status (actief en niet-actief, actieve advertenties, inactieve advertenties)

Brede vs. specifieke zoekopdracht

Je kunt je zoekopdracht breed houden, maar je kunt het met bovenstaande filters ook een stuk specifieker maken. Hoe dan ook zie je wat basisprofiel informatie: wanneer de pagina is aangemaakt, of de paginanaam ooit gewijzigd is, wat de primaire land-/regio locatie van mensen is die deze pagina beheren, plus bestedingsinformatie.

Facebook ads

Ook zie je een overzicht met advertenties die zowel op dit moment actief als niet actief zijn. Hierdoor krijgt je een breed inzicht in de advertenties die je concurrent weergeven, het type advertentiemateriaal en call-to-actions/waardeproposities die ze gebruiken om betrokkenheid te genereren.

Linksboven alle advertenties zie je wanneer de advertentie is gestart en wanneer deze eventueel op inactief is gezet. Ook heeft iedere losse advertentie een button ‘overzichtsdetails bekijken’, waarmee je op een pagina komt met meer informatie over de specifieke advertentie. Hier zie je onder andere het aantal weergaven, het besteed bedrag, aan wie de advertentie is weergeven en waar de advertentie is weergeven (op basis van geografische locatie).