Facebook trends voor 2023

Facebook trends 2023

Adverteren op Facebook is al jaren een belangrijk onderdeel van nagenoeg iedere digitale marketingstrategieën en dankzij het grote en diverse publiek van het platform zal dit ondanks de concurrentie van tal van andere social media platforms niet snel veranderen.

Hoewel we zien dat Facebook advertenties een van de meest lucratieve manieren is om belangrijke doelgroep te targeten, is een groot nadeel dat wat nu werkt mogelijk niet voor altijd werkt.

Om succesvol te zijn én blijven is het van belang om de trends en ontwikkelingen in de gaten te houden en hierop te acteren.

Wat zijn Facebook advertenties?

Facebook advertenties zijn betaalde berichten en berichten die bedrijven op Facebook kunnen plaatsen om een bepaalde doelgroep te bereiken.

Facebook advertenties zijn er in verschillende vormen, waaronder: (statische) afbeeldingen, video’s en carrousels.

Wat zijn de voordelen van adverteren op Facebook?

Een van de grootste voordelen van Facebook advertenties is dat ze op natuurlijke wijze worden geïntegreerd in de feeds van gebruikers, dit zorgt ervoor dat de gebruiker nauwelijks registreert of het om een organische of betaalde post gaat wat de perceptie ervan positief beïnvloed.

Een ander groot voordeel is het aantal actieve gebruikers op Facebook. Facebook stelt je in staat om miljoenen gebruikers te bereiken, ook in Nederland!

Adverteren op Facebook kan daarnaast bijdragen aan een grote diversiteit aan doelen, denk aan:

  • Het bereiken van nieuwe doelgroepen
  • Het vergroten van de naamsbekendheid
  • Het werven van leads
  • Het werven van klanten

Facebook trends voor 2023

De afgelopen tijd hebben wij een aantal trends waargenomen, welke we hieronder met je delen.

Korte video content

Korte video’s doen het goed, dat is ook Facebook niet onopgemerkt gebleven. TikTok vaart op korte video’s en ook op Instagram stijgt de populariteit van dit type video.

Facebook wil natuurlijk niet achterblijven en geen prioriteit aan korte video’s, wat concreet betekent dat dit type video voorrang krijgt op andere type video’s. Profiteer hiervan door dit in te zetten op Facebook.

Pro tip: zorg er bij elke video voor dat deze ondertiteld is, op Facebook worden video’s standaard afgespeeld zonder geluid en dient de gebruiker actie te ondernemen om het geluid aan te zetten. Wat – zoals je begrijpt – lang niet altijd gebeurd, zorg er dus voor dat je boodschap met én zonder geluid overgebracht wordt.

Advertentiekosten stijgen

Sinds de opkomst van Facebook advertenties zijn de advertentiekosten jaar na jaar gestegen. Ook de komende jaren zal deze trend doorzetten. Waarom? Simpel: vraag en aanbod. Steeds meer adverteerders weten de weg naar Facebook advertenties te vinden. De vraag is groter maar de hoeveelheid advertentieruimte groeit minder hard dan de vraag naar advertentieruimte. Met advertentieruimte bedoelen we hier de hoeveelheid plekken waarop we advertenties kunnen zien aan een gebruiker.

Houd rekening met deze trends bij het opstellen van het jaarbudget.

Van mobiele gebruikers moet je het hebben

Naar schatting bestaat 90% van de Facebook gebruikers uit mobiele bezoekers. Zorg er dan ook voor dat je website responsive is en dat ook converteren via de mobiele telefoon een fluitje van een cent is. Is dat niet het geval? Dan is Facebook wellicht niet het juiste advertentie platform voor jou.

Facebook stories

Net als op Snapchat en Instagram zijn Facebook stories ontzettend populair. Met andere woorden, Facebook stories zijn zeker de moeite waard om te testen. Tip van Facebook: zorg ervoor dat je stories een mix zijn van spontane content en studio content, dit zorgt in de meeste gevallen voor het beste resultaat.

Samenvattend, richt je op korte video advertenties en mobiele gebruikers en wees niet bang om iets nieuws te proberen. Facebook is en blijft een van de meest voordelige advertentieplatforms waarmee een enorm publiek te bereiken is.