Voor veel adverteerders en mediabureaus is het geen nieuws: Facebook adverteren inzetten om jongeren en jongvolwassenen te bereiken is een lastige zaak. Daarvoor zijn er betere alternatieven zoals TikTok, YouTube en – gelukkig voor Facebook – Instagram. Toch wil Zuckerberg een dappere poging wagen om Facebook snel te gaan verjongen en aantrekkelijker te maken voor de doelgroep tot 30 jaar. Daarnaast wil Facebook minder afhankelijk van advertenties gaan worden.
Table of Contents
Nieuwe strategische koers voor Facebook
Tijdens een telefonische toelichting op de financiële cijfers van Facebook sprak Zuckerberg over de nieuwe strategische koers. Met het groeien van Facebook in het afgelopen decennium is de van origine belangrijkste gebruikersgroep 18 tot 29 jarigen enorm opgerekt. Facebook wil inmiddels alles voor iedereen zijn en uiteindelijk ben je dan niets voor niemand.
https://www.youtube.com/watch?v=-RceByrzHKA
Daarom wil Facebook in 2022 enkele zeer grote veranderingen doorvoeren bij Instagram en Facebook, en wederom is er een nog grotere rol voor video weggelegd, wat op zich goed nieuws is voor Facebook adverteerders. Zo worden Reels meer centraal onderdeel van de gebruikerservaring.
Facebook Reels
Zuckerberg wil dat Facebook weer de beste diensten gaat bieden voor jongvolwassenen, omdat zij de toekomst van het social media bedrijf zijn. Reels is Facebooks variant op social media app TikTok. Zuckerberg noemde tijdens de telefonische toelichting TikTok zelfs ‘één van de meest effectieve concurrenten voor Facebook ooit’.
Facebook vacatures
Afdelingen binnen Facebook onderzoeken inmiddels hoe zij jongvolwassenen beter kunnen bedienen. Ook schijnt men te werken aan een vacaturebank en aan aangepaste Facebook-groepen en nieuwsoverzichten, gebaseerd op de stemming van Facebook gebruikers.
Facebook metaverse
Om Facebook minder afhankelijk te laten worden van advertentie-inkomsten, investeert het bedrijf ook fors in haar nieuwe metaverse afdeling. Dit onderdeel moet de ‘volgende generatie internet’ worden en Facebook wil één van de belangrijkste partijen op dit gebied worden. Het bedrijf gelooft sterk in augmented en virtual reality, gezien men alleen al in 2021 maar liefst 10 miljard dollar in de metaverse tak investeert.
Social media experts
Kritische geluiden over Facebook zijn er ook. Zo stellen enkele social media experts dat als er middels een combinatie van VR/AR en e-commerce een social media platform kan ontstaan waarbinnen mensen kunnen ‘leven’ zoals boodschappen bestellen, entertainment uitzoeken en boeken, socializen, de maatschappij alleen nog maar meer gefragmenteerder wordt.