Het is Eerste Kerstdag, de Top 2000 van Radio 2 is gestart, dus tijd voor lijstjes! Als we de balans opmaken voor onze opdrachtgevers die adverteren op Spotify kunnen we niets anders zeggen dat 2021 een mooi jaar was. Vooral op podcast gebied pakten de Zweden flink door. Daarnaast wist men voor het eerst meer dan 1 miljard euro aan Spotify advertenties te verkopen.
Table of Contents
Betaalde podcast content
Voor podcast makers introduceerde Spotify een functie om luisteraars te laten betalen voor content. Een slimme move, waardoor kan ook door podcast makers meer geïnvesteerd worden in production value. Denk bijvoorbeeld aan het bekostigen van reizen om interessante mensen te interviewen of te investeren in studio apparatuur.
Podcast aanbod +68%
Dat Spotify ook meer en meer een serieus podcast platform werd in 2021 blijkt uit de laatste cijfers, Spotify wist haar podcast aanbod met 68% uit te breiden dit jaar. Hiermee is men inmiddels in de Verenigde Staten zowel YouTube als Apple voorbij gestreefd als het gaat om het podcast aanbod, en ook het aantal advertenties in podcasts groeit rap.
3,2 miljoen podcasts op Spotify
Op Spotify is op dit moment een duizelingwekkend aantal van 3,2 miljoen podcasts beschikbaar, waaronder 400 podcasts die als ‘Spotify Original’ door het Zweedse streaming bedrijf zelf of in opdracht worden geproduceerd. Volgens eigen onderzoek is Spotify inmiddels wereldwijd het meest gebruikte podcast platform.
+20% actieve maandelijkse gebruikers
Al deze serieuze inspanningen op podcast gebied krikte ook het aantal maandelijkse gebruikers omhoog. Ten opzichte van 2020 waren er in 2021 bijna 20% meer maandelijkse actieve gebruikers. Wereldwijd zijn er op dit moment 380 miljoen Spotify luisteraars, die op muziekgebied het meest Adele en Drake streamden in 2021.
Spotify advertenties in de lift
2021 was, zoals wij ook al hadden verwacht, de grote doorbraak voor Spotify advertenties. Zo ging de advertentie omzet dit jaar voor het eerst over de 1 miljard euro heen, waardoor Spotify meer advertenties verkocht dan menig groot landelijk radiostation.
Online adverteren blijft booming
Vooral de vraag naar online adverteren is de laatste tijd enorm toegenomen, in 2021 ging de omzet uit Spotify advertenties met een slordige 75% omhoog. Groeicijfers die we zeker niet ieder jaar zien. Onze media-consultants geven aan dat dit onder meer komt doordat mensen minder op straat bewegen waardoor onze adverteerders hun mediabudgetten slimmer inzetten.