Bedrijven hebben tegenwoordig meer manieren dan ooit om zichzelf middels free publicity onder de aandacht te brengen. Denk aan direct marketing via email, blogposts schrijven met SEO technieken (guilty!) of gewoon door een supergoede dienst te leveren en de tevreden klanten motiveren een review voor jouw bedrijf achter te laten.
Table of Contents
Waarom is PR zo enorm effectief?
Eentje die het meest wordt vergeten, en het meest effectief kan zijn, is PR. PR is een kant en klaar persbericht schrijven voor een krant of website, die men zo kan overnemen. Dit is heel belangrijk, omdat journalisten (anders dan pr bureaus) steeds minder tijd krijgen voor goede verhalen. Sure, je moet dus wel een goed verhaal te delen hebben, maar als je ‘m een beetje journalistiek kan opschrijven is de kans supergroot dat deze wordt overgenomen.
Daarbij is de tijdsbesteding aan nieuwsmedia groter dan ooit. Als mensen zich vervelen wordt al snel de pagina van Telegraaf.nl of Nu.nl geopend. Tijd dus om daar de nodige free publicity te genereren in de vorm van een nieuwsbericht (niet te verwarren met persbericht die niemand leest). Daarbij is het wel ban belang dat het nieuws dat je wilt delen ook daadwerkelijk nieuws is. Geen verkapte reclame dus, zoals bij een advertorial het geval is.
Wat maakt jouw bedrijf nieuwswaardig?
De belangrijkste vraag is dus wat jouw bedrijf wél nieuwswaardig maakt. Dat kan natuurlijk een nieuw product of service zijn, maar ook een observatie uit de markt kan superinteressant zijn. Zo kwamen de doe-het-zelf ketens in maart met het verrassende bericht dat mensen massaal aan het verbouwen waren geslagen. Kennelijk gingen mensen hun eigen huis tijdens corona nog meer waarderen.
Maar ook Funda pakte het goed aan, zij wisten te melden dat huizenzoekers vaker een huis met een tuin zochten dan voor het coronatijdperk. Waardevolle informatie voor zowel huizeneigenaren als huizenzoekers. Kortom, zeker als je (een beetje) data tot je beschikking hebt kun je eigenlijk eindeloos profiteren van free publicity.
Hoe kom je aan data voor free publicity?
Wanneer je zelf niet de beschikking hebt over veel real-time data van een platform, dan is er nog een andere simpele optie. Bijvoorbeeld een simpele enquete onder je klanten. Je kent vast wel free publicity berichten van relatiesites, waarbij ze de do’s en dont’s tijdens een date delen. Gooi er een online onderzoekje tegenaan en je hebt al prachtige antwoorden om een nieuwsbericht mee te vullen.
Het bovenstaande voorbeeld is slechts één van de vele manieren om succesvol een bericht gratis in de media te krijgen. Hoewel onderzoeksberichten het sowieso goed doen kan het per branche verschillen wat het beste werkt voor jouw merk. Wanneer je nieuwsgierig bent hoe je jouw product of dienst maandelijks ‘in de krant’ krijgt, neem dan zeker eens contact op met één van onze PR consultants.