Goede reclamebureaus hebben (big) data

goed reclamebureau big data

De tijd dat een reclameman nippend aan een glaasje whiskey een ‘goed’ creatief idee bedacht, ligt alweer een tijdje achter ons. Een goed reclamebureau is niet gestoeld op de gedachte van Mad Man, maar op keiharde data. En het mooie van data is dat we daar tegenwoordig heel veel van (kunnen) hebben. Een kijkje in de wereld van een goed en toekomstbestendig reclamebureau.

Toen onze oprichter als 22-jarige begon bij een creatief bureau in Amsterdam, ergens in 2003, luidde het credo nog: “Je weet één ding zeker: de helft van je reclamebudget is weggegooid geld. Het enige dat je niet weet is welke helft.” Niet zo vreemd als je je bedenkt dat zelfs Google Analytics pas rond 2005 op de markt kwam.

Online reclame campagnes

Anno 2020 ziet de reclamewereld er toch wel heel anders uit. Zeker online reclame campagnes zijn met talloze online marketing tools uitstekend te meten. Wat betekent dit als je voor jouw marketingvraagstukken als je een goed reclamebureau zoekt? En eh, zijn er überhaupt nog creatieve reclamebureaus nodig met al die beschikbare data?

Wat is big data? (betekenis)

Voor veel bedrijven moet big data nog betekenis krijgen. Big data is dan ook nog een tamelijk nieuw begrip. Wat is big data? Big data kan door marketeers worden gebruikt
om meer informatie over (potentiele) klanten te verzamelen op een manier waar ze nooit over hebben durven dromen. Dit zijn dusdanig grote datasets, die niet handmatig kunnen worden verzameld.

Influencers uit de reclame

Sommige influencers uit de reclame voorspellen dan ook dat big data reclamebureaus en databedrijven op ramkoers zal zetten. Bijvoorbeeld dat bedrijven delen van hun reclame budgetten niet meer zullen onderbrengen bij reclamebureaus, maar bij partijen als Google en Facebook en leveranciers van marketing en data management software.

Een (extra) reclamemiddel

Wat ook big data niet veranderd is dat marketing om één principe draait: hoe beter je jouw klant kent, hoe effectiever je bent voor die klant. Big data is dan ook het optimaal kennen van je klant en een (extra) reclamemiddel om de precisie, relevantie en efficiëntie van elk klantcontact flink te verbeteren. Maar big data alleen is dus geen oplossing.

Een goed reclameplan

Een goed reclameplan bestaat altijd uit deze 2 onmisbare stappen:

  1. Stap 1: Bepaal je reclameboodschap
  2. Stap 2: Bepaal je reclamekanalen

Een goed creatief reclame bureau

Een goed creatief bureau werkt altijd op deze manier, ook al voor de tijd van big data. Een reclamestrateeg bepaalt zo nauwkeurig mogelijk wat je wil zeggen. Een creatieve reclamemaker bedenkt vervolgens hoe je dat het beste kunt zeggen. Kortom, van een reclamecampagne maken naar een reclamecampagne voeren.

Wanneer je dit niet doet, breng je met jouw reclamecampagne mogelijk de verkeerde boodschap over. Of nog erger, je boodschap is niet opvallend of onderscheidend genoeg en verdwijnt in Het Grote Niets.

Big data voor reclamemakers

Big data is voor reclamemakers dus enorm handig om de juiste boodschap te bepalen. Niet meer vanuit de onderbuik, maar direct in de hoofden van mensen kunnen kijken. Daarbij kunnen reclamemakers meer dan ooit campagnes maken voor specifieke personen en niet alleen maar grote groepen mensen aanspreken. Hierdoor kan zelfs creatiever worden gewerkt, omdat de veilige randjes kunnen worden afgesneden.

Big data kan dus waardevolle input geven om een reclameboodschap op een heel inspirerende manier over te brengen. Maar wat big data niet kan, is het toekomstige gedag precies voorspellen, terwijl reclamebureaus wel worden afgerekend op hoe goed een reclamecampagne toekomstig gedrag beïnvloedt.

Reclame (voor)onderzoek als antwoord

Een bekend reclame onderzoek heeft aangetoond dat een euro besteed aan een reclamecampagne die als creatief wordt beoordeeld, ruim twee keer zoveel impact heeft op de verkoop, dan een euro die wordt uitgegeven aan een reclamecampagne die slechts laag scoort qua creativiteit.

Het effect neemt uiteraard toe als een campagne langer en breder wordt ingezet. Daarom is een goed reclame (voor)onderzoek van een goed reclamebureau het antwoord voor het slagen van je reclamecampagne. Uiteraard helpen we je graag hierbij.