Het digitale landschap verandert voortdurend, zo ook Google Ads. Onze Google Ads specialist vertelt je vandaag wat er onlangs veranderd is binnen dit advertentieplatform en hoe je het platform succesvol kunt inzetten.
Table of Contents
Wat is Google Ads?
In het kort: als we het hebben over Google Ads hebben we het over de online advertenties die je ziet als je de zoekmachine Google gebruikt. Dit kunnen zijn Shopping advertenties (met foto van het product) of tekst advertenties (deze zijn te herkennen aan de letters ‘Gesponsord’ (voorheen: ‘Adv’) voor de titel).
Sinds de lancering van Google Ads – destijds Google AdWords – heeft Google talloze veranderingen doorgevoerd. In dit artikel bespreken we de meest recente veranderingen.
Slim bieden
Waar vroeger alles nog handmatig ging heeft Google inmiddels ‘slim bieden’ toegevoegd, dit om het voor de adverteerder makkelijker te maken een Google Ads campagne op te zetten en te beheersen. De adverteerder voorziet Google Ads van een budget en Google algoritmen halen daar de beste conversiewaarde uit door middel van machine learning. Het is de bedoeling om de totale ROI van de campagnes te maximaliseren.
Dit klinkt fantastisch maar onze ervaring is dat campagnes op basis van ‘slim bieden’ strategie niet altijd beter presteren dan handmatig ingestelde campagnes. Het consistent laten analyseren, testen en optimaliseren door een Google Ads specialist levert vaak meer op.
Gebruik Google Trends
Dit is geen verandering maar wel een tip: gebruik Google Trends. Waar de keyword planner van Google vaak enkele maanden tot een jaar achterloopt geeft Google Trends realtime trending onderwerpen omtrent jouw zoekterm weer. Zo kun jij altijd inspelen op de laatste ontwikkelingen in de branche.
Google Ads extensie: leadformulier
Deze functionaliteit kennen we al een tijdje van Facebook advertenties, maar nu volgt ook Google met een leadformulier.
De gedachte hierachter is dat Google het voor bedrijven gemakkelijker gemaakt om leads te werven via hun Google Ads campagne. In plaats van gebruikers naar een landingspagina te sturen, heb je nu de mogelijkheid een leadformulier te tonen zodra iemand op je advertentie klikt.
Hulp nodig van een Google Ads specialist?
Wil jij meer uit je Google Ads campagne halen? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op via info@onemedia.nl