Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is in Nederland kan het slim zijn om op Google te adverteren. Google biedt betaalde advertentie mogelijkheden aan die verschijnen boven de zoekresultaten wanneer een gebruiker zoekt via google.nl (google search) en daarnaast bieden zij ook lokale zoekadvertenties aan welke zichtbaar zijn in google maps.
Table of Contents
Adverteren op Google
In het online marketing landschap is Google een van de meeste gebruikte vormen van adverteren, het is vaak het eerste kanaal wat een bedrijf inzet van de online marketingmix. Door te adverteren op Google kunnen bedrijven iedereen bereiken die Google gebruikt om online naar informatie, producten en services te zoeken. Als je Google op de juiste manier inzet heb je de potentie om grote aantallen mensen te bereiken die precies zoeken naar wat jij te bieden hebt.
Adverteren op Google kosten
Als we kijken naar de kosten van adverteren op Google, is het belangrijk om te weten dat hierop verschillende variabelen van invloed zijn. Er is geen eenduidig antwoord op de vraag: hoeveel kost een Google advertentie?
Google gebruikt een veilingmodel dat de kosten en advertentieplaatsing beïnvloedt. Iedere keer wanneer een gebruiker een zoekopdracht op Google invoert, begint het zogenaamde ‘veilen’. Als het zoekwoord van de gebruiker overeenkomt met de zoekwoorden waar jij op gevonden willen worden doe je mee binnen het veilingproces.
Binnen de veiling wordt er gekeken naar jouw maximale bod voor het specifieke zoekwoord en je advertentie kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van 3 componenten: de verwachte klikfrequentie, de advertentierelevantie en de verwachte ervaring op de landingspagina.
Het fijne van Google Ads is dat resultaten realtime zichtbaar zijn binnen het platform en met een kleine vertraging ook in Google Analytics, de tool die wij inzetten ter optimalisatie van de campagnes om uiteindelijk tot een zo hoog mogelijk rendement (ROI) te komen.
Zoekmachine adverteren
Google adverteren valt onder de noemer zoekmachine adverteren. Google is niet de enige zoekmachine waar je kunt adverteren, je kunt ook binnen de zoekmachine van Bing adverteren.
Omdat in Nederland Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is leggen we hier de focus op. Daarnaast zetten we Bing ook regelmatig in. Het is relatief goedkoop om naast Google Ads ook Bing Ads in te zetten vanwege de handige export functie van Google en import functie van Bing. Op deze manier kunnen wij de campagnes uit Google Ads ook inzetten op Bing Ads.
Wat is Google Ads?
Adverteren op Google heette voorheen Google Adwords, inmiddels is de naam: Google Ads. Met Google Ads wordt hetzelfde bedoelt als met ‘Google Adverteren’.
Gratis adverteren op Google
Gratis adverteren op Google is mogelijk voor non-profit organisaties via Google Ad Grants. Als je organisatie aan bepaalde vereisten voldoet heb je de mogelijkheid om gratis te adverteren op Google. Google stelt per organisatie een budget beschikbaar van $10.000 per maand (ja, het budget is in dollars). Dit budget mag je besteden onder bepaalde voorwaarden:
- Alleen inzetbaar op zoek campagnes
- Maximale CPC is $2
- Alles wordt weergeven in dollars
Let op: Google wil de spelregels nog wel eens veranderen voor Google Ad Grants, neem voor de laatste updates contact met ons op.
Wil jij op Google adverteren?
Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op. Een van onze Google Ad-specialisten helpt je graag verder. Je kunt ons bereiken via info@onemedia.nl en op 020 210 1770.