Het grootste mediabureau van Nederland verwacht dat de mediabestedingen volgend jaar al met zo’n 10% kunnen groeien. Dit ligt redelijk in lijn met de verwachtingen van het Centraal Planbureau, dat uitgaat van 3.5% economische groei in 2021.
Table of Contents
Markt voor televisie en radio reclame
Inmiddels is duidelijk dat het coronavirus de markt voor televisie en radio reclame behoorlijk op zijn kop heeft gezet. De bestedingen zijn in 2020 waarschijnlijk met zo’n 12% gedaald naar 3,4 miljard euro. Maar er is ook goed nieuws voor de mediabranche. Zo groeiden de digitale kranten met zo’n 200% en ook e-commerce partijen die traditionelere media ontdekken zorgen voor lichtpuntjes.
Display & search reclame profiteren
Doordat zo’n 60% van de bestedingen online gedaan, profiteren Google en Facebook daar logischerwijs het allermeest van. Hoewel display advertenties het meeste groeien, wordt ook nog groei gerealiseerd in het search domein. Wijzelf geven daarom vaak het advies om personeel dat nu even minder werk heeft vanwege covid-19, in te zetten om meer SEO geoptimaliseerde content te publiceren. Ook al is het niet perfect, bouwen aan je autoriteit voor Google loont.
Ook groei voor snelwegreclame
Verder is er ook een mooie groei voorspelt voor Out-of-Home, denk hierbij aan de bekende abri en snelwegreclame. Sterker, hier zien we zelfs de grootste groei. In het uitgeversdomein zien we echter flinke uitdagingen: door het uitvallen van de reisbranche en veel MKB partijen zien tijdschriften dat het steeds moeilijker wordt om advertorials binnen te halen.
De mediabranche ziet 2021 over het algemeen zonnig in. Wanneer je wilt profiteren van aantrekkelijke media kortingen, adviseren we niet te lang te wachten, en nu alvast je media-inkoop te doen. Vaak kunnen afspraken worden gemaakt met betrekking tot flexibele(re) inzet van de gekochte media. Ook optimaal profiteren? Wij helpen je graag!