De mediabureaus van GroupM waren samen in 2019 het grootst als het gaat om digitale bestedingen en billings. Dit meldt onderzoeker COMvergence, een onafhankelijk onderzoeksadviesbureau dat benchmarkstudies levert over media en reclamebureaus van de grote internationale reclamebureaus.
Table of Contents
‘Mindshare goed voor 281 miljoen’
Mediabureau Mindshare staat met een geschat bedrag van 281 miljoen aan billings van dik bovenaan. De tweede plaats is voor MediaCom met 223 miljoen euro en Wavemaker maakt de top-3 compleet 221 miljoen euro. IPG Mediabrands is de nummer 4 met 180 miljoen en UM maakt met 176 miljoen de top-5 compleet.
Welke mediabureaus groeien?
Wel meldt COMvergence dat de groei bij de nummers 1 & 2 (Mindshare en MediaCom) procentueel is afgenomen in vergelijking met 2018. Groei is er voor Wavemaker, Intitiative en UM. Interessant is dat mediabureau UM het grootste aandeel had in digitale billings.
Bij de bureaunetwerken was GroupM ook in 2019 met stip marktleider met een aandeel van 25,4 en 726 miljoen euro aan billings. IPG Mediabrands deed het qua totaal bedrag wel iets minder met 356 miljoen. Op de derde plek vinden we Dentsu Aegis Network dat 247 miljoen euro aan billings had en procentueel een flinke groei van 45,8% kon noteren ten opzichte van 2018.
Jaarlijks mediabureau onderzoek
Het onderzoeksrapport van COMvergence kun je vergelijken met de jaarlijkse cijfers van Recma uit Parijs. Als benchmark heeft men klantprofielen, awards, stabiliteit van klantrelaties, business retentie, continuïteit management, awards, (digitaal) talent en middelen. COMvergence kijkt hierbij naar de daadwerkelijke bestedingscijfers, ook als het gaat om digitale bestedingen.
Hoe worden de billings van mediabureaus berekent?
Simpel, COMvergence berekent de billings op basis van klanten die meer dan 1 miljoen dollar bestede, dus de top duizend adverteerders in Nederland. De marktaandelen worden vervolgens berekend op basis van de totale bestudeerde markt, welke volgens COMvergence in 2019 zo’n 3,2 miljard dollar bedroeg.
Dit is een bericht in de categorie Mediabureau Nederland.