Hebben influencers invloed op aankoopbeslissingen?

influencers invloed op aankoopbeslissingen

Het is een feit dat het middels traditionele media – kranten, radio en televisie – steeds moeilijker wordt om jongeren te bereiken. Laat One Media, micro influencer agency je helpen.

Specifieke doelgroepen bereiken

De Netflix-generatie, die niet naar de radio luistert, maar een eigen playlist samenstelt via Spotify of YouTube. De cruciale vraag is hoe je je boodschap toch bij een breed publiek onder de aandacht kunt brengen.

Bewezen invloed

Juist de inzet van influencers en andere content creators werkt bij – online – moeilijk bereikbare doelgroepen. Op één voorwaarde: mits dit op de juiste manier gebeurt en de authenticiteit van de maker van de content niet in het gedrang komt.

Wat voor invloed heeft het type bron in advertenties op social media op de koopbeslissing van consumenten? Om deze vraag te beantwoorden is een experiment opgezet om de uiteindelijke aankoopbeslissingen en het onderliggende beslissingsproces te onderzoeken. Ook is onderzocht of het mogelijk is te voorspellen of mensen het geadverteerde merk verkiezen boven andere merken.

In de dagen voor het internettijdperk was de goedkeuring van beroemdheden vooral beperkt tot acteurs, sporters en entertainers, maar met de opkomst van sociale media hebben influencers een belangrijke invloed op aankoopbeslissingen van consumenten.

De analyse van aankoopbeslissingen onthulde een verschil in de uiteindelijke keuze voor het afgebeelde merk tussen aanbevelingen van beroemdheden of sociale influencers. Dit komt overeen met eerdere bevindingen dat influencer-marketing campagnes met micro-influencers over het algemeen een hogere betrokkenheid en een hogere ROI hebben dan influencer marketing campagnes met mega influencers zoals beroemdheden.

Bovendien lieten de resultaten zien dat merk advertenties hebben geleid tot significant meer keuzes voor het getoonde merk, of de aanbeveling nu plaatsvond via een merk eigen kanaal, beroemdheden of social influencers. Herhaalde blootstelling aan een merk leidt tot verhoogde voorkeur voor dat specifieke merk.

Online reviews via influencers

Uit ander onderzoek om inzicht te krijgen in het online koopgedrag van mensen blijkt dat online reviews ontzettend belangrijk zijn: maar liefst acht op de tien millennials doen geen aankoop zonder een online review te hebben gelezen. Kijkend naar de omvang van de millennium generatie en hun aandeel in online winkelen, is dit dus een belangrijk onderdeel.

Volgens onderzoeksbureau Nielson vindt 92% van de consumenten de mening van andere consumenten – waaronder influencers – betrouwbaarder dan informatie van een merk. Reviews van influencers zijn daarom nog waardevoller, aangezien ze een groot bereik hebben en dus een grote invloed hebben op het koopproces van consumenten.