Heibel in Hilversum: NPO snijdt in TV-programmering

npo programma hilversum

Het is al een tijdje erg onrustig in mediastad Hilversum. De reden is bij mediabureaus all een tijdje bekend: de publieke omroep wil verjongen, en doet dat onder meer door oude bekende tv-programma’s te verplaatsen, in te korten of zelfs helemaal te schrappen.

Bekende TV-programma’s verdwijnen

Zo valt na meer dan 20 jaar het doek voor het tv-programma Opgelicht?!. AvroTros, de omroep die het programma uitzendt, is dan ook niet blij met het besluit. De omroep meldt dat zij er niets van begrijpen. Ook de tv-programma's Blauw Bloed en Typisch zouden verdwijnen bij de NPO.

Bloemetje naar TV-bazen?

Jaap Jongbloed was sinds 2016 het vaste gezicht van Opgelicht?! Hij denkt dat wanneer het programma daadwerkelijk zal verdwijnen, onnodig veel mensen slachtoffer van oplichters kunnen worden. Hij kijkt er zelfs niet vanop als de NPO een bloemetje ontvangt van oplichters, als dank voor het schrappen uit de programmering.

Ook BNNVara boos op NPO

De NPO zegt dat het besluit om dit programma te schrappen is genomen in het kader van een brede vernieuwing, en dat men nog met AvroTros in gesprek is over de nieuwe programmering. Eerder al was BNNVara boos omdat de bekende consumenten programma’s Radar en Kassa in de nieuwe programmering fors worden ingekort.

Geld en zendtijd naar online

Directeur Frans Klein legde eerder in een interview uit dat de NPO programmering van tijd tot tijd wordt vernieuwd, en dat dit een continue proces is. Ook wil de directeur video van de NPO op deze manier geld en zendtijd vrijmaken voor online tv-kijken (on-demand) en het bereiken van een jonger tv-publiek, aangezien 80% nu ouder dan 50 jaar is.

Adverteren op de NPO blijft populair

Toch is de NPO nog een geliefd platform voor veel adverteerders en mediabureaus. Zo is NPO 1 nog steeds de grootste tv-zender van Nederland. Dagelijks stemt een breed publiek af op de tv-programma’s van de zender waar actualiteit, sport en entertainment elkaar afwisselen. Bekende tv-formats zoals Boer zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt hebben soms wel 3 miljoen kijkers per aflevering. Alleen al om dit feit is NPO 1 een zeer interessante tv-zender voor vele tv-campagnes.