Het gebruik van emoticons in online advertenties

Het gebruik van emoticons in online advertenties

Emoji’s, ook wel emoticons zijn alom geaccepteerd. Op een enkeling na gebruikt iedere online gebruiker emoticons. Emoticons geven ons een leuke, korte en makkelijke manier om onszelf uit te drukken.

Emoticons zou je zelfs kunnen zien als een wereldwijd geaccepteerde taal, de meeste emoticons hebben namelijk wereldwijd dezelfde betekenis.

Maar hoe zit dat met online advertenties, zou je emoticons moeten gebruiken in advertentieteksten?

Wat zijn emoticons?

Emoticons zijn kleine digitale afbeeldingen of pictogrammen die worden gebruikt om een ​​idee, emotie of reactie uit te drukken. De eerste emoticons stammen uit de jaren negentig, inmiddels komen er elk jaar én met elk nieuw social media platform nieuwe emoticons bij. Naar schatting zijn er zo’n 3.000 – 4.000 emoticons.

Waarom gebruiken mensen emoticons?

De reden dat mensen graag emoticons gebruiken is omdat emoticons kunnen helpen een boodschap over te brengen zonder woorden te gebruiken. Emoticons zijn leuk en expressief mits ze je op de juiste manier gebruikt.

Emoticons in online advertenties

Bij One Media zijn wij voor het gebruik van emoticons in online advertenties, zolang je het maar niet overdrijft. Emoticons kunnen advertentieteksten visueel aantrekkelijker maken en helpen om de aandacht naar je advertentie te trekken.

Met name dat laatste is voor veel bedrijven een uitdaging. Consumenten worden dag in dag uit overspoeld met advertenties en andere zaken die de aandacht proberen te trekken.

Bovendien zijn emoticons divers en inclusief!

Naast het gebruik van emoticons in advertentieteksten kunnen bedrijven ook emoticons gebruiken in berichten, denk aan DM’s op Instagram of in Facebook reacties of Tweets. Het maakt het gesprek wat persoonlijker.

Het is hier wel van belang dat de agent enigszins aanvoelt of het gebruik van emoticons wel / niet gepast is. Ook is het gebruik van emoticons voor sommige bedrijven dan wel sectoren met een meer formele setting iets minder geschikt.

Voor je los gaat met emoticons is het verstandig om intern te bespreken of én welke emoticons je als bedrijf wil gebruiken in je communicatie.

Beginnen met emoticons in advertentieteksten

Facebook, Twitter, Instagram en TikTok zijn uitermate geschikt om te testen met emoticons.

Wij raden aan om altijd een A/B test uit te voeren wanneer je iets nieuws gaat proberen. Zet twee advertenties aan, een met emoticons en een zonder emoticons. Laat de advertenties enige tijd lopen om voldoende data te vergaren en te kunnen bepalen welke advertentie tot betere prestaties leidt.

Tip: zorg ervoor dat je een zogenaamde zuivere A/B test uitvoert waarbij het enige verschil tussen de advertenties het wel / niet gebruiken van emoticons is.

Voordelen emoticons in advertenties

Emoticons in advertentieteksten kunnen leiden tot een hogere klikratio (CTR) en lagere kosten per klik (CPC).

Om goede resultaten te behalen is het echter wel van belang dat de emoticon(s) waarde toevoegen aan de advertentie. Mogelijke manieren waarop een emoticon waarde kan toevoegen is doordat de emoticon meer context biedt, grappig is of beter in staat is een emotie over te brengen.

Als het geen waarde toevoegt aan je advertentie, laat de emoticons dan achterwege.