Het PR Bureau en Huawei stoppen samenwerking

het pr bureau samenwerking

Het bekende en veelbesproken Chinese telecombedrijf Huawei en haar PR bureau uit Amsterdam hebben hun samenwerking gestopt. De bedrijven werkten ruim drie jaar samen, maar nadat het vorige PR bureau ook het Chinese bedrijf Xiaomi binnenhaalde, welke in dezelfde branche beweegt, was er logischerwijs sprake van conflicterende belangen.

PR campagne Xiaomi

Xiaomi verkoopt voor een deel vergelijkbare producten als Huawei en voert op dit moment een grote marketing en PR campagne in Nederland om haar merkbekendheid verder te vergroten.

Toen het pr bedrijf zo rond 2018 voor Huawei aan de slag ging, was dit een van de grootste smartphone merken ter wereld.

Media inkoop budget

In Nederland wist Huawei veel telefoons te slijten, en de 4G netwerken werden door veel providers als de beste deal gezien: de beste prijs voor meer dan redelijke kwaliteit. Huawei was met haar ruime media budget een graag geziene gast bij vele media exploitanten.

Huawei op zwarte lijst VS

In het voorjaar van 2019 veranderde het een en ander voor Huawei. Het bedrijf werd door de VS op een zwarte lijst gezet vanwege (overigens nooit bewezen) spionage door de Chinese overheid. Hierdoor verloor Huawei toegang tot haar belangrijkste softwareleverancier Google, en moesten telefoons het vanaf die tijd zonder Android updates doen.

Nieuwe PR focus voor Huawei

Vanaf medio 2019 lieten consumenten de Huawei toestellen links liggen, iets waarvoor reclamebureaus en pr-bureaus niet tegenop valt te werken. Het product moet kloppen, vervolgens kan PR en marketing het vliegwiel zijn om een merk te laten slagen. Overigens ging Huawei niet bij de pakken neerzitten: het verlegde haar focus van mobiele telefonie naar Windows laptops, computerschermen, smart watches en wireless oortjes.

Xiaomi kiest slim haar PR partner

Voor Xiaomi betekent de keus voor het ‘oude’ pr-bureau van Huawei een slimme keuze. Het vorige pr-bureau heeft alle belangrijke tech-contacten inmiddels in de Rolodex staan, en -zo mogen we aannemen – vele branded content ideeën opgedaan. En Huawei? Die maakt binnenkort haar nieuwe pr-bureau bekend.