Radio reclame is nog steeds een effectief communicatiemiddel in je mediaplan. Maar hoe haal je het maximale uit radioreclame? Nou, net zoals bij buitenreclame, influencer marketing of tv-reclame zijn er ook voor radioreclame enkele basics die iedere marketeer zou moeten weten en toepassen. Daarom delen onze media consultants hun belangrijkste insights met jou in deze blogpost.
Table of Contents
Waarom radiocommercials inzetten?
De reden waarom de inzet van een radiocommercial in veel mediaplannen loont is simpel: radio is een supergoed en bovenal effectief platform om je doelgroep te bereiken. Zo kun je meer dan 85% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder via die goede ‘oude’ radio bereiken, en dat tegen veel lagere kosten dan bijvoorbeeld tv-reclame, wat duurder is om te maken én qua media-inkoop.
Waarom is radioreclame zo in trek bij webshops?
Als je de radio aanzet hoor je de ene webwinkel na de andere. En dat is natuurlijk geen toeval. Webshops weten hoe ze traffic kunnen meten, en weten hierdoor ook dat een goed geproduceerde radiocommercial veel webtraffic en dus nieuwe klanten oplevert. Veel mensen zijn ook online terwijl ze radio luisteren, en hierdoor slechts één klik van je bedrijf vandaan.
Hoe snel kun je adverteren op de radio?
Adverteren op de radio kan echt supersnel. Niet zelden krijgt One Media binnen één week een nieuwe radio-adverteerder in de lucht. Hierdoor kun je binnen enkele weken een enorm bereik opbouwen onder Nederlandse consumenten. Een slim insiders advies van onze kant hoe je je mediabudget extra slim kunt inzetten: liever 6 spots (6 contactmomenten) per dag van 10 seconden dan 3 spots (3 contactmomenten) van 20 seconden.
Waarom wordt radio vaak i.c.m tv-reclame ingezet?
Dat komt omdat consumenten vaak overdag radio luisteren en ’s avonds televisie kijken. Door zowel radiocommercials (tot 19:00 uur) als tv-commercials (vanaf 18:00 uur) in te zetten, ben je op de meest kosteneffectieve wijze bezig en genereer je doorgaans ook het meeste mediabereik. Zoals we hierboven aangaven is het dus niet belangrijk om naar de GRP’s te kijken, maar ook naar de verspreiding van je contactmomenten over de hele dag.
Algemene tip: Houd Nederlandse voice-over teksten simpel
Niet zelden krijgen we potentiele radio-adverteerders met de ‘grappigste’ voice-over dialogen ooit binnenkomen. Maar de best werkende radiocommercials zijn niet de spots met de meest innovatieve Nederlandse voice-overs, maar die met een heldere voice-over tekst die super-duidelijk is. Begin met je merk, vertel je boodschap of aanbieding en sluit af met een call-to-action die wederom je merk bevat (bijvoorbeeld je website). Simpel werkt. Altijd.