Als je een commercial in videovorm gaat maken is een goed geschreven verhaal natuurlijk onmisbaar. Net zo goed als de voiceover Nederlands die je tekst mag inspreken. Maar welke voice-over is goed? Wel, ‘goed’ is natuurlijk een subjectief begrip, maar er zijn wel enkele regels die je houvast geven bij het kiezen van de juiste commercial voice-over.
Table of Contents
Voice-over man of vrouw kiezen
De ene opdrachtgever hoor liever een vrouwenstem, en de andere heeft een sterke voorkeur voor een voice-over man. Welke stem is de beste? Gelukkig is het antwoord hierop een stuk eenvoudiger: de meeste marketeers kiezen voor vrouwenproducten een voice-over vrouw, en andersom een man voor producten met een mannelijke doelgroep.
Nederlandse voice-over leeftijd
Ook niet geheel onbelangrijk is de leeftijd van je Nederlandse voice-over, of liever: klankleeftijd. Want in voice-over land speelt uiterlijk (gelukkig) geen rol, de leeftijd van de stem uiteraard wel. Het is dus belangrijk de vraag te kunnen stellen of de beoogde voice-over je doelgroep kan aanspreken. Dus liever een jongerenstem wanneer je een radio commercial gericht op jongeren laat maken, bijvoorbeeld.
Hoe selecteer je Nederlandse voice-overs?
De meeste stemmenbureaus geven vaak drie opties wanneer je een briefing hebt gestuurd. Twee keuzes is vaak te weinig, en vier voice-overs selecteren vinden veel opdrachtgevers weer lastig. Wanneer je deze drie kandidaat voice-overs ontvangt is het slim deze met je directe collega’s te beluisteren, en te kijken of je een consensus met elkaar kunt vinden. Vaak is dat dé ideale voice-over Nederlands.
Vraag altijd om een korte voice-over demo op maat
De meeste Nederlandse stemacteurs maken ieder jaar een nieuwe voice-over demo van hun nieuwste werk. Zo krijg je een goed beeld van de kwaliteiten van een stemacteur. Maar nog beter is om even vier zinnen uit je voice-over script in te laten spreken als test. Veel stemmenbureaus en voice-overs doen dit gratis als service, het kost immers niet teveel werk, en je krijgt een veel beter beeld of commercial voice-over voor jouw reclamespot geschikt is. Doen dus!