Hoe kies je een commercial voice-over? (Nederlands)

commercial voice-over nederlands

Als je een commercial in videovorm gaat maken is een goed geschreven verhaal natuurlijk onmisbaar. Net zo goed als de voiceover Nederlands die je tekst mag inspreken. Maar welke voice-over is goed? Wel, ‘goed’ is natuurlijk een subjectief begrip, maar er zijn wel enkele regels die je houvast geven bij het kiezen van de juiste commercial voice-over.

Voice-over man of vrouw kiezen

De ene opdrachtgever hoor liever een vrouwenstem, en de andere heeft een sterke voorkeur voor een voice-over man. Welke stem is de beste? Gelukkig is het antwoord hierop een stuk eenvoudiger: de meeste marketeers kiezen voor vrouwenproducten een voice-over vrouw, en andersom een man voor producten met een mannelijke doelgroep.

Nederlandse voice-over leeftijd

Ook niet geheel onbelangrijk is de leeftijd van je Nederlandse voice-over, of liever: klankleeftijd. Want in voice-over land speelt uiterlijk (gelukkig) geen rol, de leeftijd van de stem uiteraard wel. Het is dus belangrijk de vraag te kunnen stellen of de beoogde voice-over je doelgroep kan aanspreken. Dus liever een jongerenstem wanneer je een radio commercial gericht op jongeren laat maken, bijvoorbeeld.

Hoe selecteer je Nederlandse voice-overs?

De meeste stemmenbureaus geven vaak drie opties wanneer je een briefing hebt gestuurd. Twee keuzes is vaak te weinig, en vier voice-overs selecteren vinden veel opdrachtgevers weer lastig. Wanneer je deze drie kandidaat voice-overs ontvangt is het slim deze met je directe collega’s te beluisteren, en te kijken of je een consensus met elkaar kunt vinden. Vaak is dat dé ideale voice-over Nederlands.

Vraag altijd om een korte voice-over demo op maat

De meeste Nederlandse stemacteurs maken ieder jaar een nieuwe voice-over demo van hun nieuwste werk. Zo krijg je een goed beeld van de kwaliteiten van een stemacteur. Maar nog beter is om even vier zinnen uit je voice-over script in te laten spreken als test. Veel stemmenbureaus en voice-overs doen dit gratis als service, het kost immers niet teveel werk, en je krijgt een veel beter beeld of commercial voice-over voor jouw reclamespot geschikt is. Doen dus!