Billboard reclame is één van de populairste reclamevormen, en de reden laat zich makkelijk raden: impact. Heel veel impact. Mits goed gedaan, natuurlijk. Maar hoe maak je de beste billboard reclame voor jouw bedrijf zodat je jouw doelgroep snel en effectief bereikt? We geven je onze 5 beste tips voor geslaagde buitenreclame campagne.
Table of Contents
Tip 1: Duidelijke billboard reclame
Naast mensen die staan te wachten naast een billboard reclame uiting van je bedrijf, zijn er ook heel veel mensen die je billboard in een flits zien. Zorg daarom dat je ook je vluchtige contactmomenten benut, en dar doe je door duidelijke beelden en heldere teksten. Gebruik sowieso één boodschap per billboard en test je uiting zelf, door er snel langs te lopen en te testen op leesbaarheid en of ‘ie goed en op de juiste manier opvalt.
Tip 2: Gebruik pakkende billboard beelden
Slechts één pakkend bilboard beeld is al genoeg om je billboard campagne te laten slagen. Denk maar aan de befaamde (of beruchte) Suitsupply campagnes. Men zegt we eens dat een goed beeld meer zegt dan duizend woorden, en dat een goed beeld zelfs beter onthouden dan tekst. Zorg dus voor een pakkend beeld en vergeet niet jezelf als afzender goed te benadrukken!
Tip 3: Schrijf ultra-korte billboard teksten
We zien de fout over alle marketingmiddelen terugkomen; of dit nu radio, televisie of billboard reclame is: te veel adverteerders willen nog teveel zeggen in hun uitingen. Goed daarom om te weten dat effectieve billboard reclame altijd één korte maar krachtige tekst van maximaal 10 woorden. Het waarom is simpel: anders zien te veel mensen je tekst niet, en dat was nou juist je reden om te adverteren op billboards.
Tip 4: De juiste billboard kleuren
Hoe makkelijker je tekst leesbaar is, hoe meer kans dat jouw boodschap goed overkomt. Kies daarom altijd voor makkelijk leesbare lettertypen en houdt tevens genoeg afstand tussen de letters. Ook werkt het veel beter om hoofdletters te wisselen met kleine letters in plaats van alleen maar hoofdletters. Vergeet ook niet te zorgen voor contrasterende kleuren, want door de juiste kleurcombinaties wordt ook de tekst op grote afstand beter leesbaar. Daarom zie je vaak witte of oranje letters op een zwarte achtergrond, dit is veel beter leesbaar dan bijvoorbeeld rode letters op een zwarte achtergrond.
Tip 5: Bij twijfel? Bel een goed reclamebureau!
Wanneer je zelf al heel veel ervaring hebt met billboards kun je deze tip overslaan, maar het is waarschijnlijker dat je voor het eerst gaat adverteren aangezien je zocht op billlboard tips. Een reclame bureau weet als geen ander hoe je het meest haalt uit je campagne, wat zich dus terugbetaald door meer reclame-effect. Het reclamebureau denkt tevens mee over de locaties en verschijningsvormen, want ook op dit gebied kun je punten scoren.