Het is zover, je brengt een nieuw – life changing – product op de markt. Het product van de toekomst al zeg je het zelf. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar de verkoop blijft achter. Potentiële klanten zijn niet overtuigd van de toegevoegde waarde.
Onderzoek na onderzoek wijst uit dat consumenten meer geneigd zijn een product te kopen na het zien van de instructievideo. Of het nu gaat om een complex of juist simpel product, uitleganimaties of instructievideo’s kan een waardevol verkoopinstrument zijn. Mits het op de op de juiste manier wordt geproduceerd en vervolgens verspreid. Enkele tips:
Table of Contents
Schrijf een script en houd je eraan
Het pre-productieproces is essentieel voor het maken van een effectieve uitlegvideo. Het belangrijkste doel van een instructievideo is om je product uit te leggen. Probeer je potentiële doelgroep direct aan te spreken. Combineer een sterk script met opvallende visuals, dit helpt de kijker informatie beter vast te houden.
Houd het kort en simpel
Als het gaat om digitale video content, hebben mensen een vrij korte aandachtsspanne, dus houd het snel. Houd hier rekening mee, draai er niet omheen en voeg geen overbodige informatie toe. Kom snel ter zake.
Wat zijn de voordelen voor de consument?
Hoe verbetert jouw product het leven van de consument? Mensen kopen producten omdat ze denken dat ze hun leven op de een of andere manier ten goede zullen komen. Bewijs aan je kijkers dat jouw product precies dat zal doen! Het zal de kwaliteit van leven verbeteren.
Maak het persoonlijk
Een video biedt de perfecte kans om iets van je persoonlijkheid te laten zien, je merkpersoonlijkheid. Consumenten willen graag weten van wie ze kopen, dus laat ze zien wie je bent en waar je voor staat. Zo onderwijs je je doelgroep niet alleen over je product, maar ook over je bedrijf en merk.
Het verspreiden van de video
Hoe mooi, professioneel of kwalitatief je uitleganimatie ook is, consumenten zullen deze niet vanzelf vinden. Bedenk van te voren via welke kanalen je de video gaat delen om de juiste doelgroep te bereiken. Mogelijk is het alleen delen van de video niet voldoende en zal je ook budget vrij moeten maken om de video in te zetten binnen online campagnes om het resultaat te bereiken waar jij naar op zoek bent.