Vooral kleinere bedrijven en start-ups horen we nogal eens roepen ‘..en we hebben nog een slogan nodig!’ Maar waarom? Omdat ze vinden dat er nog iets boven hun kersverse logo moet komen. Helaas weten ze meestal niet wat een goede reclame slogan moet doen. Hoog tijd dus voor een blogpost hierover, zodat je een slogan kunt schrijven als het beste reclamebureau.
Table of Contents
De best geschreven reclameslogans
De bovenstaande situatie is exact de reden waarom je zoveel slechte reclameslogans ziet. Denk maar aan ‘Kwaliteit is onze reclame’ of ‘Bij ons ben je altijd nummer 1’. Ook veel te zien: slogans met drie woorden, zoals ‘Creativiteit. Strategie. Executie’. Het grote nadeel van zulke slogans is dat ze niet alleen hoogdravend klinken, maar dat ze eigenlijk onder bijna elk logo kunnen staan. Maar hoe schrijf je een goede slogan? In dit artikel vatten we de beste soorten slogans voor je samen.
Hoe herken je een goede of slechte slogan?
Simpel. Een slogan werkt vooral goed als de doelgroep het aan jou toewijst. Als de slogan vastkleeft aan de waarden die je in de markt wil zetten, aan de merkbeloften die je aan klanten wil geven. Doet je slogan dat niet? Haal je reclameslogan dan weg uit je logo. Beter géén slogan dan een slechte.
De beste strategie om een reclame slogan te testen, is deze: neem een paar slogans van concurrenten, van een vergelijkbare bedrijven én van compleet ander bedrijf. Zet vervolgens onder hun logo’s jouw slogan. Werkt jouw slogan echt overal? Gooi hem dan maar weg, want die kan je die nooit claimen tenzij je over gigantische marketingbudgetten beschikt.
Werkt altijd in slogans: zeggen wat je doet
Vaak hoef je helemaal niet ver te zoeken om een goede slogan te bepalen. Zet de meest voor de hand liggende benaming van je bedrijfsactiviteit eronder. Je belangrijkste bedrijfsactiviteit en je belangrijkste belofte werkt vaak ook: ‘De eerlijke slotenmaker’ of ‘De betaalbare verhuizer’ zijn twee simpele voorbeelden.
Kwalitatieve reclameslogans die je positionering boost
Deze laatste optie is eigenlijk alleen voor professionals weggelegd die hun positionering ook echt waar kunnen maken. Denk maar aan de slogan van Miele ‘er is geen betere’. En iemand kan wel de beste wasmachine titel claimen online, toch zal er in het hoofd van de consument niets veranderen. Miele’s slogan staat zo goed in ons collectieve geheugen, dat het heel lastig wordt dit ooit te veranderen.
Een creatief reclamebureau je slogan laten schrijven
Zoals je ziet is een goede reclameslogan geen sinecure. Het vraagt om een goed creatief reclamebureau die begrijpt wat je als bedrijf wilt en kunt. Maar ook om kennis van je doelgroep. Kortom, beter geen slogan dan een slechte en kies wanneer je geen geld voor een goed reclamebureau hebt voor een slogan die communiceert wat je ook echt doet.