Fantastische bedrijfsvideo’s herken je niet alleen aan perfecte beelden, maar ook aan de iets wat je niet opviel: de professionele voice-over die het verhaal vertelt. Ja, je leest het goed: een echte professionele voice-over valt juist niet op. Daarom zijn ‘gewone’ stemmen tegenwoordig zo populair.
Table of Contents
Goede Nederlandse voice-overs
Voor veel commercials en online video’s is een goede voice-over onmisbaar. Goede Nederlandse voice-overs kunnen helpen kijkers aan het scherm gekluisterd te houden. Wel eens een commercial op TV gezien zonder een voice actor? Dat betekent dat een deel van de kijkers die in de keuken een snackie haalt niet wordt bereikt; iets waar nog steeds sommige reclamebureaus niet bij stilstaan.
Eruit springen met een voice-over
Met het geluid van de voice-over kun je bepalen welke indruk je op de kijkers achterlaat. Het zit ‘m in hele kleine dingen die juist een commercial zo aansprekend maken. Denk maar eens aan de Beter Horen voice-over, die juist alles extra duidelijk inspreekt om op te vallen bij een doelgroep die doorgaans commercials niet zo goed kunnen volgen. Het gaat immers ook om beter te kunnen horen.
Leeftijd van een voice-over
De leeftijd van een voice-over is daarom ook een belangrijk item, hoewel er ook vaak met een ‘klankleeftijd’ wordt gewerkt. De reden hierachter is simpel: een voice-over van 40 zal veel meer moeite hebben om een 17-jarige aan te spreken, en andersom ook. Maarja, vind maar eens een 17-jarige die ook nog eens genoeg ervaring heeft met stemacteren. Gelukkig heeft een stemmenbureau ook deze doelgroep in haar bestand.
Voice over vereisten
Onmisbare voice-over kwaliteit 1: écht klinken
Een professionele voice-over zorgt ervoor dat ieder woord uit het voice-over script écht klinkt, zodat het plaatje klopt en de kijker er niet bij hoeft na te denken. Een merkboodschap wordt direct duidelijk gemaakt. Daarom ligt het tijdperk van voice-overs met ‘mooie, diepe stemmen’ al een tijdje achter ons: een goede voice-over klinkt écht.
Onmisbare voice-over kwaliteit 2: aansprekend klinken
Een Nederlandse voice-over kan de luisteraar aanspreken omdat deze de formele voice-over inspreekstijl vermijdt. In plaats daarvan brengt hij of zij de merkboodschap over op een luchtige manier. Ze kunnen op een geloofwaardige manier vragen stellen aan de kijker, waardoor mensen zich beter aangesproken voelen en meer geneigd zijn in actie te komen.
Wist je dat er meer dan 1.000 voice-overs in Nederland zijn?
Op dit moment zijn er over de 1.000 voice-overs actief in Nederland. Natuurlijk herken je de bekende voice-overs, maar deze zijn niet zelden zeer selectief met het aannemen met nieuwe merken. One Media is gespecialiseerd in de sweet spot: fijne, eigentijdse stemmen die al voor € 299 een online commercial inspreken, zonder vervelende onderhandelingen. Vraag gerust een gratis voice-over demo aan om te horen welke matches wij voor je in huis hebben.