De belangrijkste reden waarom webshops tv-reclame inkopen laat zich makkelijk raden: zij willen meer bezoekers op hun website lokken. E-commerce partijen die de ‘reclamecode’ voor webshops al hebben gekraakt weten bovendien dat tv-reclame veel meer doet dan directe sales.
Table of Contents
TV en snelweg reclame
Want wanneer je een goed mediaplan hebt voor televisie en snelweg reclame, zul je zien dat je merkherkenning omhoog schiet, en daardoor ook veel betere resultaten hebt in bijvoorbeeld Google Ads campagnes, met lagere klikprijzen tot gevolg. Kortom, er zitten nogal wat voordelen aan een succesvolle merkcampagne.
https://www.youtube.com/watch?v=YchTVHoR7u0
Hoe haal je het maximale uit je tv-campagne? Gelukkig wordt er al sinds de vroege jaren ’60 tv-reclame gemaakt, waardoor de best-practices niet moeilijk te vinden zijn. Bovendien zijn er de laatste jaren veel digitale inzichten bijgekomen. Wij sommen de belangrijkste drie inzichten voor webshops op tv graag voor je op.
TV-formats medebepalend voor tv-reclame succes
Je dacht misschien dat het verstandig is om te adverteren rondom de meest bekeken programma’s. Maar dit is zeker niet altijd het geval voor webshops. Voorbeeld: sommige TV-formats weten zo goed hun kijkers vast te houden, dat het lastiger zal zijn deze kijkers naar online te te trekken. Kijkers van sport- en nieuwsprogramma’s zijn opmerkelijk genoeg makkelijker naar online te converteren.
Zondag is meestal veel belangrijker dan andere dagen
Ook de uitzenddag is bepalend voor het succes van je tv-campagne. Zo zorgen kijkers op zondag gemiddeld 25% meer webbezoek dan andere dagen. Daarnaast zien enkele klanten van ons hogere uitgaven in het weekend, waardoor het logisch klinkt om meer media-inzet op zondag te zetten. Daarnaast zien we nog veel shops die wel op zondag adverteren, maar wel hun webchat uitgeschakeld hebben. Een gemiste kans.
Mediabureaus: liever vroeger op de avond tv-reclame
Deze wijsheid gaat, behalve kroegbezoek, voor meer dingen op in het leven, en bij tv-reclame voor webshops in het bijzonder. Wat blijkt: tv-kijkers tussen 18.00 en 20.30 uur blijken veel vaker geneigd om een website te bezoeken dan tv-kijkers later op de avond, tot wel 40% meer zelfs, om je een idee te geven. Maar reclame op deze tijdstippen is ook duurder, dus je doet er verstandig aan om door specialisten van mediabureaus een berekening van de voor- en nadelen te laten maken.