In het digitale tijdperk lijkt het misschien ouderwets om te investeren in een TV spot. Echter, ondanks de opkomst van digitale marketing, blijven tv-advertenties een krachtig instrument voor merken. Ze hebben het vermogen om een groot en divers publiek te bereiken. En te werken aan je bedrijfsdoelen: meer webverkeer, aanvragen, verkopen en/of meer naamsbekendheid.
Maar hoe meet je het succes van deze investering? In dit blog gaan we dieper in op het proces om de ROI van tv-advertenties effectief te meten.
Table of Contents
Wat is rendement op investering (ROI)?
ROI staat voor Rendement op Investering. Het is een percentage dat de winst of het verlies van een investering aangeeft ten opzichte van de kosten van de investering. De formule is als volgt:
(Opbrengsten tv-advertentie – kosten van de investering) / kosten van de investering x 100 = ROI percentage.
Deze eenvoudige maar krachtige formule is de sleutel om de effectiviteit van je tv-advertenties te berekenen.
De evolutie van het meten van een TV-advertentie
Traditioneel werd de impact van tv-advertenties gemeten aan de hand van kijkersaantallen en bereik. Bedrijven keken naar de directe verkoopstijging na een advertentie. Maar berekenden vaak niet de ROI of het doel dat ze voor ogen hadden. Een TV-advertentie hoef je niet te focussen op meer omzet en winst. Het doel kan ook meer naamsbekendheid zijn onder de doelgroep, wat niet per se direct meer omzet en winst oplevert. Op de lange termijn kan dit (vaak in combinatie met andere mediakanalen) uiteraard wel de omzet en winst verhogen.
We raden je daarom altijd aan om samen te werken met een mediabureau dat je hierover kan adviseren. Een mediabureau kan je namelijk helpen met onder andere:
- Het ontwikkelen van een effectieve media strategie die aansluit bij de doelen van jouw bedrijf.
- Het bepalen van de meest geschikte media (TV, radio, online, print, enz.) voor jouw doelgroep en een mediaplanning .
- Het onderhandelen met media-exploitanten om advertentieruimtes te kopen tegen de gunstigste tarieven en voorwaarden.
- Het onderzoeken van jouw concurrenten en adviseren hoe jij je kan onderscheiden van de concurrentie.
- Het meten van de effectiviteit van jouw marketingcampagne en je adviseren hoe je meer ROI kan behalen.
- Het vinden van bedrijven (vaak uit hun netwerk) die je kunnen helpen met het filmen en bewerken van bijvoorbeeld je TV-advertenties.
Stappen om de ROI van TV-advertenties te meten
Stap 1: Bepaal je doelen
Voordat je begint, moet je duidelijk weten wat je wilt bereiken. Wil je de naamsbekendheid vergroten, de verkoop stimuleren of het webverkeer verhogen?
Stap 2: Berekenen van de kosten
Breng alle kosten in kaart: de productiekosten van de advertentie, de kosten voor de reclamezendtijd en eventuele aanvullende kosten, zoals tracking onderzoek.
Stap 3: Meet de opbrengst
Gebruik sales data, web traffic en andere KPI’s om de directe opbrengsten van de advertentie te bepalen. Vaak kan een mediabureau je hierbij helpen.
Stap 4: Bereken de ROI
Nu kun je de eerder genoemde formule toepassen met de verzamelde gegevens om de ROI te berekenen.
Conclusie: ROI tv-advertenties
Het meten van de ROI van TV-commercials is complexer dan online adverteren, maar met behulp van een TV tracking tool en methoden is het zeker mogelijk. Het is essentieel voor bedrijven om deze metingen serieus te nemen om het maximale uit hun media-investeringen te halen.
Hulp nodig bij het (meetbaar) maken van je TV-commercial?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Door onze expertise en ervaring op het gebied van effectieve reclamecampagnes zorgen we ervoor dat jouw boodschap naadloos aansluit op jouw doelgroep en optimaal rendement oplevert.
Wij helpen je bij de media-inkoop
Wil je graag weten welke TV-zender en zendtijd het beste aansluiten bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Het voordeel van een mediabureau is, dat zij alle opties overwegen en een exploitant alleen kijkt naar zijn eigen productportfolio. Bij ons staat het klantbelang voorop!
Dankzij onze jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.
Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.
TV-campagne uitbreiden met radio, offline media en online adverteren
Naast het adverteren op TV is het voor je bereik, merkbekendheid en vergroting van de effectiviteit van je mediacampagne aan te raden om campagnes crossmediaal in te zetten. Het crossmediaal inzetten van campagnes betekent dat je meerdere media en kanalen gebruikt om je boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een campagne voert op televisie, in de krant en op sociale media. Wil je meer weten over een crossmediale campagne? Neem dan contact met ons op via info@onemedia.nl of bel ons direct op 020 210 1770.