Ten onrechte denken veel mensen dat je een CEO van een multinational moet zijn om veel succes op LinkedIn te hebben en jezelf influencer te mogen noemen. Maar het tegendeel is waar, want zo lang jij een heldere visie hebt, aan thought leadership werkt en weet jij heen wil met je personal brand, kun je anderen op Linkedin motiveren én triggeren. Kortom, hoogste tijd om uit te leggen hoe je influencer op Linkedin kunt worden.
Table of Contents
Wanneer ben je een Linkedin influencer?
Als je anderen weet te inspireren met jouw kennis en visie, ben je een Linkedin influencer. Een ’thought leader’ zet zichzelf neer als autoriteit in zijn niche, en met jouw scherpe blik kun je mensen aan het nadenken zetten. Je woorden aantrekkelijk in een post kunnen verwerken is key, want een scherpe pen zorgt ervoor dat mensen jou graag willen volgen op Linkedin.
Micro influencers op Linkedin
Het is een misconceptie dat je als influencer op Linkedin een bepaald aantal volgers of connecties moet hebben. Micro influencers kunnen een hele kleine groep interessante volgers hebben in een specifieke niche. En dat kan zéker zakelijk interessant zijn. Zo kan iemand die publiceert over jachten en andere speciale boten maar een kleine groep volgers hebben; daartussen zitten vaak wel mensen die deze boten kunnen betalen: miljonairs of zels miljardairs.
Hoe kun je verder groeien op Linkedin?
Net zoals de meeste andere sociale media, beloont ook Linkedin de influencer die de signalen van het algoritme het beste voedt. Deze signalen zijn niet zo ingewikkeld, en zelfs tot een simpele top 5 terug te voeren:
- Maak contact of volg mensen
- Zorg voor een ingevuld profiel
- Plaats 2 Linkedin updates per week
- Reageer bij voorkeur dagelijks op anderen
- Zet een link naar je blog als eerste comment
Deze laatste tip is heel belangrijk om het interactie signaal van Linkedin te voeden. Omdat mensen doorklikken naar de reactie sectie, denkt Linkedin dat je mogelijk iets heel interessants hebt gepost. Hier worden Linkedin influencers voor beloond, en zal jouw bericht bij meer mensen in hun tijdlijn zichtbaar zijn.
Je Linkedin profiel is jouw CV
Net zoals je moeite deed voor je CV, zo geldt dit ook voor Linkedin. Nu hoef je voor Linkedin gelukkig niet te rommelen met een mooi template, maar gaat het om een goede profielfoto en een spitsvondige kopregel die ervoor kan zorgen dat mensen jouw profiel gaan bekijken. Maak een helder overzicht van jouw sterke punten, grootste successen en bijzondere kwaliteiten. Op deze manier maken bezoekers kennis met jouw personal brand op Linkedin.
Wat is het geheim van influencers volgen op Linkedin?
We kennen allemaal sales gasten die toevallig op jouw ‘interessante’ profiel kwam en daarom willen connecten. Zo moet het dus niet. Connect alleen mensen die relevant zijn en maak het persoonlijk. Wat ook kan is mensen simpelweg te volgen op Linkedin. Dan hoef je niet eens te connecten, maar kun je wel hun berichten zien en daarop reageren. Je bespaart jezelf een blauwtje en kunt toch je doelen bereiken. Want als je vaak iets interessants toevoegt zal men joúw willen connecten. Ha!
Video is (nog) niet belangrijk op Linkedin
Je hoort vaak de verhalen dat je zoveel mogelijk moet werken met video op social media. Op Linkedin zit dit toch een beetje anders, want uit onderzoek blijkt dat het Linkedin algoritme nog steeds beter reageert op (korte) tekst eventueel voorzien van een relevante foto. Schrijf daarom een korte en echte tekst over zakelijke successen of inzichten. Wees ook authentiek en maak je verhaal niet perse mooier; de up- en de downsides maken je echter en herkenbaarder voor anderen.
Waarom reageren op Linkedin werkt
Het blijft belangrijk om altijd te reageren op mensen die een reactie hebben achtergelaten onder jouw Linkedin post. Al was het maar om hen te bedanken voor hun reactie. Vergeet zeker niet om die persoon te taggen, zodat deze een notificatie krijgt. En zoals eerder aangegeven blijft het belangrijk om te reageren op Linked updates van anderen. Zo kun je jouw unieke visie op zaken tonen en laat je zien dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen in jouw niche.
Influencer worden op Linkedin
Zoals je ziet is influencer worden op Linkedin geen rocket science. Maar eerlijk is eerlijk, het niveau ligt wel een beetje hoger dan op Instagram of TikTok. Het gaat dan op Linkedin vooral om de kwaliteit, en niet om de kwantiteit. Dus geen ‘bedankt voor het delen!’ maar een korte reactie van 3 regels wat jij met de tip van een connectie in de praktijk kunt of gaat doen. Alleen op die manier wordt jij een influencer op Linkedin!