Influencer marketing nog steeds big business

influencer marketing nog steeds big business

Hoewel influencer marketing minder in het nieuws is dan enige tijd geleden is het nog steeds big business. De markt is volwassener en ontwikkelt mee met nieuwe technologieën en platforms, er zijn kleine verschuivingen. Ben jij klaar voor de stap naar influencer marketing? Neem contact met ons op: Influencer Agency Amsterdam.

Influencers beperken zich niet tot een platform

Iedere influencer heeft een favoriete platform, echter zien we steeds vaker dat influencers actief zijn op meerdere platformen. Van oorsprong Instagram influencers starten ook een YouTube kanaal of proberen andere doelgroepen te bereiken via TikTok. Met name dat laatste, het bereiken van andere doelgroepen, is goed mogelijk door actief te zijn op meerdere platforms. Net als influencers hebben ook consumenten ieder hun favoriete platform. De ene consument verkiest YouTube boven Instagram, de ander TikTok boven Facebook.

Influencers werken vaker op affiliate basis

Een andere wijziging die binnen het influencer landschap heeft plaatsgevonden is dat influencers minder vaak voor een eenmalig vast bedrag ingezet worden maar meedelen in de omzet die zij genereren. Op deze manier zorg je voor meer betrokken influencers, zij hebben namelijk baat bij extra omzet die wordt gegenereerd.

Influencers zijn kritischer

Een andere verandering die we zien is dat influencers kritischer worden in de producten die zij aanbevelen. We zijn op het punt beland dat influencers ook denken aan hun geloofwaardigheid en alleen samenwerkingen aan gaan met bedrijven / producten waar zij zelf ook van zouden kopen of die ze vertrouwen. Dit maakt influencers nog geloofwaardiger en authentieker, wat weer helpt om hun volgers over te halen tot een aankoop.

Meer nadruk op bewegend beeld

Instagram is van oorsprong een platform om statisch beeld te delen, inmiddels is het natuurlijk veel meer dan dat. Hier wordt ook op ingespeeld met influencer marketing campagnes. De focus op meer video- en audio inhoud zal alleen maar groter worden. Video inhoud op Instagram, maar ook meer focus op YouTube en wat betreft audio natuurlijk op audio platforms als Spotify, Spreaker en SoundCloud.

Micro- en nano-influencers

Micro influencers hadden we al in het vizier, maar ook nano influencers worden steeds vaker ingezet voor influencer marketing campagnes. Met name omdat de resultaten goed zijn, het interactie percentage is hoog, volgers voelen zich verbonden met de influencer en hebben een grotere bereidheid tot kopen.