Influencers: ‘De Clubhouse hype lijkt alweer voorbij’

influencers clubhouse app

Vanwege de coronapandemie zitten alle reguliere clubs alweer meer dan een jaar dicht. Slechts één club opende online wél haar deuren: de Clubhouse-app werd door vele influencers gehyped in de eerste maanden van 2021. Toegegeven: ook bij ons influencer marketing bureau was Clubhouse een hot topic. Maar is de app nog steeds succesvol? De Amsterdamse influencer consultant Ruby is stellig: ‘Clubhouse lijkt op een vliegveldcafé: snel vol, maar inmiddels alweer helemaal verlaten’.

Clubhouse lijkt op podcast

Als je jezelf en anderen graag hoort praten, dan ben je bij Clubhouse zeker op het juiste adres. De app combineert klassieke talkshows op tv en radio, koffiegesprekjes en Twitter-discussies. Experts, journalisten, politici en gewone mensen wisselden ideeën uit in virtuele clubs. Sommige gesprekken lijken meer podcasts, andere doen denken aan online conferenties. Als je iets wil toevoegen, steek virtueel je hand op en kan de moderator je toevoegen aan het gesprek.

Meer weten over Clubhouse? Lees dan: Wat is Clubhouse?

Maar minder dan drie maanden nadat de app een schare fans had verzameld in Nederland en de rest van de wereld, werd het behoorlijk stil in de club. Na de aanvankelijke hype is er ontgoocheling. Het aantal gebruikers is nog steeds erg laag (en zeker te laag voor onze adverteerders). Zelfs bij jongere doelgroepen weet de app nog geen groot bereik te bereiken.

Clubhouse groeit niet echt verder

Volgens zeer recent Duitsland onderzoek heeft 95% van de ondervraagden het platform nooit gebruikt. De helft heeft ‘ooit' van de smartphone-app gehoord. Op zich is die naamsbekendheid een nette prestatie, maar normaal gesproken zie je een sneeuwbal-effect in de groeicijfers bij snelgroeiende apps. Dat is bij Clubhouse vooralsnog niet het geval. De groei lijkt te stokken.

Uit het onderzoek bleek ook dat 90% van de 18- tot 29-jarigen nog nooit gebruik te hebben gemaakt van Clubhouse. De interacties zijn logischerwijs ook lager: de meerderheid van de respondenten ziet zichzelf als luisteraars. We moeten hiermee concluderen dat de daadwerkelijke aantrekkingskracht en veronderstelde marktwaarde van Clubhouse met betrekking tot de interactiviteit in de gesprekken, op deze manier niet wordt waargemaakt.

Clubhouse mist een Android app

Het afnemende enthousiasme kan overigens ook een technische reden hebben. De app is namelijk nog niet beschikbaar voor Android, terwijl Android wel het grootste mobiele besturingssysteem is. De keuze om iOS als launching platform te gebruiken snappen we overigens wel, gezien Apple gebruikers toch meer de ‘early adopters' zijn. Maar met de zomer in aantocht en de (her)opening van de economie lijkt Clubhouse toch een beetje haar momentum te hebben gemist.