Influencer marketing is inmiddels mainstream, zeker voor bedrijven die consumentenproducten aanbieden kan influencer marketing een waardevolle aanvulling zijn op je social media strategie.
One Media, influencer marketing agency Nederland:
Het is een onmiskenbaar krachtige benadering om producten of diensten aan de massa te introduceren, en om op een unieke manier contact te maken met je doelgroep.
Samenwerkingen met influencers geven je de kans om naamsbekendheid te vergroten, verkeer naar je website te leiden, berichten op sociale-mediaplatforms te versterken en een boost aan je sales te geven.
Consumenten hebben zich altijd tot mede consumenten gericht bij het nemen van weloverwogen aankoopbeslissingen, het merendeel van de consumenten vertrouwt op aanbevelingen van andere klanten, zelfs als ze hen niet persoonlijk kennen.
Met influencer marketing maak je gebruik van deze zogenaamde mond-tot-mond reclame strategie om de reputatie en populariteit van je merk te vergroten. Het is enkel niet gratis, je betaalt ervoor.
Ga op zoek naar influencers die passen bij jouw waarden, niche en die graag over je producten praten. Met een wildgroei aan influencers kan dit nog best lastig zijn. Mocht je er niet uitkomen, dan helpen onze influencer marketing specialisten je graag.
Eerst gaan we nog iets dieper in op influencer marketing an sich. Wat kan een influencer voor jou doen? Social media influencers kunnen helpen om jouw producten of diensten te promoten bij hun publiek. Ze kunnen je helpen naamsbekendheid in het algemeen te creëren, maar ook om details en ervaringen over je producten geven.
Table of Contents
Het verdienmodel van influencers
Het verdienmodel van influencers verschilt, sommige influencers geven er de voorkeur aan om per post betaald te worden.
Andere influencers accepteren gratis producten als betaling en zullen een bericht plaatsen met wat je ze hebt gestuurd.
Tegenwoordig maken veel merken gebruik van een hybride model waarbij de influencer zowel een bedrag voor de post krijgt als commissie wanneer er een aankoop wordt gedaan via een speciaal voor hen gegenereerde code of link. Op deze manier kunnen bedrijven goed zien welke influencer voor hen werkt, daarnaast geeft het influencers ook inzicht in producten die wel / niet aanslaan bij hun volgers. Hiermee kunnen ze inzichten opdoen voor eventuele volgende samenwerkingen.
Waarom is influencer marketing belangrijk?
Samenwerken met social media influencers is tegenwoordig voor veel merken digitale strategie nummer één. Enkele simpele redenen waarom influencer marketing voor veel bedrijven en merken werkt:
Verhoogde omzet
Het ultieme voordeel van influencer marketing is het vermogen om verkopen te stimuleren.
Veel merken zien een veel hogere ROI na de inzet van influencer marketing in vergelijking met andere meer traditionele media.
Social proof
Het maakt niet uit in welke branche je je bevindt, social proof is belangrijk. Als mensen hebben we de behoefte om ergens bij te horen, geaccepteerd te worden en wanneer we iets zien waarin anderen geïnteresseerd zijn, vooral mensen die we betrouwbaar achten, zijn we veel vaker ook geïnteresseerd in het item. Dat is waar social proof om draait: bevestiging van anderen, bijvoorbeeld van influencers.
Bereik je doelgroep
Als je je product wilt verkopen, moet je doelgroep wel van je bestaan afweten. Dat is nog niet zo eenvoudig als het klinkt. Influencer marketing lost dit probleem gedeeltelijk op, mits je de juiste influencers inschakelt.