Nederlandse tv-kijkers merken het aan langere reclameblokken, mediabureaus merken het aan verhoogde media-inkoop tarieven: reclameblokken op televisie raken voller en voller. Zo was er in de eerste helft van dit jaar 17% meer tv-reclame te zien dan in dezelfde periode van vorig jaar, zo berekende Screenforce die alle cijfers rondom tv-reclame in kaart brengt.
Table of Contents
54 miljoen reclame seconden
Zo werd er bijna 54 miljoen aan reclame seconden uitgezonden, wat neerkomt op meer dan 600 dagen. TV-exploitanten kunnen tevreden zijn, want sinds 2018 werd er niet meer zoveel zendtijd aan tv-reclame besteed. Vooral (online) retailers, meubelverkopers en modebedrijven kochten meer zendtijd op televisie in.
Media inkoop stapje terug in 2020
In 2020 was er juist een flinke afname in zendtijd. Vanwege de lockdowns en onzekerheid rondom covid-19 waren veel traditionele adverteerders terughoudend wat betreft inkoop media. De adverteerders die toen de pauzeknop indrukten stappen nu weer in, omdat veel Nederlanders door de lockdowns spaargeld overhouden.
TV-adverteerders blijken zeer flexibel
Screenforce schrijft dat de bereidheid van consumenten om uitgaven te doen groot is. Consumenten willen op vakantie, willen klussen of tuinieren, en sommigen kunnen een nieuwe auto kopen. Screenforce constateert dat adverteerders snel in spelen op de nieuwe werkelijkheid en op de wensen van de consument.
Uiteraard zijn er ook nog steeds tv-adverteerders die op dit moment niet of veel minder tv-reclame zendtijd inkopen. Zo ligt de markt voor bedrijfsevenementen en festivals nog steeds noodgedwongen plat, en ook de toerismesector likt haar wonden.
Omzet tv-reclame 2021
De omzet voor tv-reclame kwam in de eerste 6 maanden van 2021 uit op 406 miljoen euro, dit is 32% meer dan in dezelfde periode van 2020. Tevens is dit de hoogste omzet sinds 2015. De stijging wordt onder meer verklaard door grote sportevenementen zoals het EK-voetbal, waardoor het bereik tv-reclame traditioneel hoger lift.