Met zo’n 8 miljoen gebruikers is Instagram een van de populairste sociale media platforms van Nederland. Een groot deel van deze gebruikers maakt dagelijks – al dan niet meerdere keren per dag – gebruik van het platform. Dit biedt kansen voor jou als adverteerder om je merk, naamsbekendheid en sales te laten groeien.
Hoewel Instagram niet het meest populaire platform ter wereld is, groeit het elke dag in populariteit, vooral onder de jongere doelgroep. Het hebben van een Instagram account is essentieel voor de meeste bedrijven een essentieel onderdeel van de marketingstrategie.
Table of Contents
Instagram adverteren kosten
Wat kost adverteren op Instagram? De gemiddelde kosten van adverteren op Instagram liggen tussen de €0,007 en €3.
Kosten Instagram adverteren | Vanaf kosten per actie | Vanaf kosten per 1.000 |
Merkbekendheid (per weergave) | vanaf €0,007,- | vanaf €7,- |
Verkeer naar de website (per klik) | vanaf €0,35,- | vanaf €350,- |
Leadgeneratie (per lead) | vanaf €3,- | vanaf €3.000,- |
De kosten in bovenstaande tabel zijn ter indicatie, daadwerkelijke kosten kunnen afwijken. Instagram werkt volgens een veilingmodel, dit zorgt er onder andere voor dat de prijs stijgt wanneer er veel vraag is naar Instagram advertentieruimte. Dit gebeurt bijvoorbeeld rondom Cyber Monday en Black Friday.
Adverteren op Instagram
Elke dag sluiten steeds meer bedrijven zich aan bij Instagram, elk bedrijf brengt nieuwe ideeën en perspectieven op tafel. Door andere bedrijven op Instagram te volgen, kun je nieuwe en creatieve manieren leren om het profiel van je bedrijf te gebruiken. Het is echter belangrijk om je te realiseren dat wat voor het ene bedrijf werkt, misschien niet werkt voor het andere.
Wel durven wij te stellen dat Instagram uitermate geschikt is voor het promoten van consumentenproducten. Hoe het precies werkt lees je hieronder.
Adverteren op Instagram (stappenplan)
Hieronder een stappenplan wanneer je wilt gaan adverteren op Instagram. Hoewel het geen hogere wiskunde is, is het toch verstandig om een specialist in te huren voor de uitvoering van Instagram campagnes. Benieuwd wat onze social advertising specialisten voor jou kunnen betekenen? Plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in.
1. Meta Ads Manager
Instagram heeft geen eigen Ad Manager; Instagram-advertenties worden beheerd via de Meta Ads Manager. Als je deze nog niet hebt, dan is het handig een account aan te maken.
2. Bepaal je marketingdoelstelling
Wanneer je gaat adverteren op Instagram kies je als eerste de doelstelling van je campagne. Dit is waarop het Instagram algoritme je campagne gaat optimaliseren. De diverse doelstellingen kunnen worden onderverdeeld in 3 hoofddoelstellingen:
Merkbekendheid
Dit is het meest standaarddoel waarmee wordt geprobeerd je advertenties weer te geven aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of service.
Betrokkenheid
Is je doelstelling betrokkenheid, dan zal Instagram optimaliseren op likes, shares en interactie met je advertentie.
Conversies
Met dit doel focus je op het laten converteren van je doelgroep, dit kan via je eigen website, app of binnen Instagram.
3. Wat is de doelgroep voor je Instagram advertenties
Nu je je doelstelling hebt geselecteerd, moet je de juiste doelgroep targeten. Instagram heeft vele targeting opties, dus gerichte targeting is absoluut mogelijk.
Dit bericht op Instagram bekijken
Als je dit eerder voor Facebook advertenties hebt gedaan, heb je waarschijnlijk al verschillende doelgroepen opgebouwd en ben je redelijk bekend met het proces. Als dit proces nieuw voor je is, volgt hier een overzicht van de targetingopties.
- Locatie targeting
Met de locatie targetingopties bepaal je waar jouw advertentie te zien is. In welk land, provincie, regio, stad of postcodegebied. Ook heb je de mogelijkheid om specifieke locaties uit te sluiten.
- Leeftijd
Bepaal welke leeftijdscategorie tussen 13 en 65+ je wilt targeten.
- Geslacht
Kies tussen alle, mannen of vrouwen.
- Taal
Facebook raadt aan om dit veld leeg te laten, tenzij de taal die je target niet gebruikelijk is voor de locatie die je target. Bijvoorbeeld als je Spaanstaligen wilt bereiken in Nederland.
- Demografie
Onder ‘gedetailleerde targeting’ vindt je demografie, die verschillende subcategorieën heeft met daaronder nog meer subcategorieën.
- Interesses
Interesses staat ook onder ‘gedetailleerde targeting’ met meerdere subcategorieën om in te zetten. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar mensen die geïnteresseerd zijn in gedistilleerde dranken, sciencefictionfilms en luchtvaart, dan zijn die opties voor u beschikbaar!
- Connecties
Hier kun je mensen targeten die zijn verbonden met je pagina, app of evenement.
- Aangepaste doelgroepen
Met aangepaste doelgroepen kunt je jouw eigen lijst met contacten uploaden, zodat u zich kunt richten op leads die al in uw pijplijn zitten of op klanten die u wilt verkopen.
- Look-a-like doelgroep
Als uw aangepaste doelgroep optimaal wordt benut, maakt u een lookalike doelgroep aan. Hierdoor kan Instagram mensen vinden die vergelijkbare eigenschappen hebben als je andere doelgroepen.
4. Kies je advertentie plaatsingen
Nu je de perfect doelgroep hebt bepaald, is het tijd om je plaatsingen te kiezen! Dit is van cruciaal belang als je doel voor een campagne is om alleen advertenties op Instagram weer te geven. De plaatsing geeft aan waar je advertentie getoond wordt: Instagram overzicht, Instagram Explore, Instagram Stories etcetera.
5. Stel je budget en looptijd in
Deze stap is vrij simpel, hier bepaal je je budget en de looptijd van je campagne. Hierbij heb je de keuze tussen een dagbudget en een looptijdbuget. Ook is het mogelijk om alleen op specifieke tijden te adverteren, tijden waarvan je weet dat je doelgroep actief is op Instagram. Een waardevolle manier om je budget te kunnen optimaliseren.
6. Advertenties op Instagram
En dan, eindelijk is het tijd om je Instagram advertentie te maken. Instagram heeft een aantal advertentie typen die we hieronder met je delen.
Foto advertenties
Een foto advertentie is de simpelste advertentie van allemaal en bestaat uit slechts een afbeelding.
Video advertenties
Met video advertenties breng je je advertentie tot leven. Met video advertenties boeken veel van onze adverteerders goede resultaten.
Carrousel advertentie Instagram
Met een carrousel advertenties kun je kiezen voor maximaal 10 afbeeldingen binnen een advertentie. Dit werkt op dezelfde manier als het plaatsen van meerdere foto’s op je Instagram feed. Carrousel advertenties werken vooral goed voor visuele merken, voor bedrijven in de voedselindustrie, meubelverkopers, kledingmerken, vakantieaanbieders etcetera.
Story advertentie Instagram
Sinds de lancering van Instagram stories blijft de populariteit groeien. In eerste instantie waren het vooral gebruikers die gebruik maakten van deze feature maar inmiddels hebben ook bedrijven Instagram stories ontdekt. Met de inzet van Instagram stories kan de gebruiker niet om je advertentie heen.
Instagram reclame terugvinden
Wil jij een Instagram reclame terugvinden? Dat kan heel gemakkelijk via de Facebook Advertentiebibliotheek. Filter bij ‘platform’ op Instagram en je ziet alle advertenties die op dit moment lopen voor de desbetreffende adverteerder, en ook advertenties die kort geleden live hebben gestaan.
Wil jij op Instagram adverteren?
Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Dit kan op telefoonnummer 020 210 1770 of mail naar info@onemedia.nl
Adverteren op Instagram voor e-commerce (webshop), dropshipping en B2B?
Adverteren op Instagram is lucratief voor bijna ieder bedrijf, van webwinkel en commerce, van Lucardi tot Hitachi. Adverteren op dit platform is een onmisbare toevoeging aan je online marketing marketingmix naast SEO, LinkedIn en Pinterest advertising, Google Ads en Google Shopping, content marketing en influencers.