Instagram heeft in vergelijking met andere social media platforms een hoog interactieratio. Met privé personen maar ook met merken, we kunnen hieruit de conclusie trekken dat Instagram gebruikers open staan voor jouw boodschap. Voor je gaat adverteren op Instagram, zorg dat je weet hoe Instagram werkt.
Als je dat weet, dan heb je als bedrijf een goudmijn in handen.
Table of Contents
Kwaliteit boven kwantiteit
Waar veel bedrijven de mist ingaan is dat ze kwantiteit boven kwaliteit verkiezen. Terwijl het juist zo belangrijk is om content van goede kwaliteit te plaatsen. Berichten met afbeeldingen van hoge kwaliteit zorgen voor meer betrokkenheid dan berichten met alleen tekst. Maar alleen een mooie afbeelding is niet voldoende, ook de copy is van steeds meer belang. Als merk moet je je volgers iets brengen, dat kan zijn entertainment maar ook informatieve content doet het goed. Zorg dat je je volgers iets geeft in plaats van alleen maar te willen nemen.
Post met enige regelmaat
Kwaliteit mag niet geheel ten koste gaan van kwantiteit. Dat wat je plaatst moet kwalitatief zijn, maar slechts een keer in de maand iets plaatsen heeft geen zin. Niet per se omdat je volgers er niet op zitten te wachten, maar het Instagram algoritme prefereert bedrijven die regelmatig plaatsen. Concreet betekent dit dat als jij niet regelmatig plaats je steeds minder organisch bereik zult genereren. Een groot deel van je volgers zal je bericht nooit te zien krijgen.
We zeggen hier bewust met enige regelmaat, te vaak is ook niet goed. Als je te vaak iets plaats dan kunnen je volgers juist weer moe van je worden waardoor zij je mogelijk ontvolgen.
Wat is de beste tijd om iets te plaatsen?
Uit onderzoek blijkt dat je het beste niet voor 06.00 en na 21.00 kunt plaatsen, dit kan een uitdaging zijn als je een internationaal bedrijf bent met volgers van over de hele wereld. Maar doe je best om binnen dit tijdsbestek te plaatsen. Als je volgers zich in ongeveer dezelfde tijdzone bevinden dan zijn er bepaalde momenten waarop mensen hun telefoon net iets vaker pakken. Denk bijvoorbeeld aan het moment waarop iemand wakker wordt, lunchtijd, maar ook vlak voor iemand naar bed gaat.
Plan je berichten in
We kunnen je op een briefje geven dat wanneer je je Instagram niet van te voren in plant je hoogstwaarschijnlijk zult falen in het regelmatig plaatsen van kwalitatieve content. Een fijne app om je Instagram van te voren in te plannen is Later. Met later is het ook makkelijk om je feed mooi te houden, je kunt van te voren een beetje schuiven met je berichten. Net zolang tot het er goed uit ziet.
Gebruik Instagram Stories
Maak gebruik van alle functionaliteit die Instagram biedt. Probeer bijvoorbeeld eens Instagram Stories, Stories creëren een gevoel van urgentie. Ook zijn Stories bij uitstek geschikt om een relatie op te bouwen met je publiek, over het algemeen reageren volgers eerder op een Instagram Story dan op een Instagram bericht.