Instagram komt met eigen influencer marktplaats

Instagram marktplaats

De meeste deals die influencers sluiten gaan vaak niet via Instagram, maar via influencer marketing companies. Uiteraard ziet Facebook, de eigenaar van Instagram, dat ook. Om het voor adverteerders makkelijker te maken om commerciele afspraken te maken met influencers gaat het bedrijf nu een eigen marktplaats lanceren.

Instagram creator shops

Dit kondigde Facebook CEO Mark Zuckerberg aan tijdens een live sessie op het fotoplatform met Adam Mosseri, de CEO Instagram. Zo moeten er onder meer creator shops komen, dit zijn webwinkels waar influencers zelf hun producten kunnen gaan verkopen.

Affiliate model voor influencers

Daarnaast wil Instagram gebruikers gaan helpen om een deel van de verkoopprijs te innen als iemand bijvoorbeeld via hun foto’s en video’s besluit om een product te kopen. Instagram krijgt dus ook een affiliate model voor influencers.

Meer weten over influencers? Lees: Wat is een influencer?

Ook werkt Instagram aan een branded content marktplaats om influencers en sponsors aan elkaar te koppelen. Facebook wil op deze wijze een grotere middenklasse creëren onder influencers.

Influencer deals via bureaus

Instagram zei zich lang niet in de bemiddeling tussen adverteerders en influencers heeft willen mengen, in de hoop te voorkomen dat het platform te commercieel zou worden. Maar influencers deals worden dus nu massaal via influencer marketing bureaus gesloten, waardoor Instagram verdiend en bovendien weinig invloed erop heeft.

Met een marktplaats voor influencers volgt Instagram het voorbeeld van de snel groeiende social media app TikTok, welke al vrij snel met een Creator Marketplace kwam. Desalniettemin groeit de markt voor influencers bureaus nog gestaag.

Full service influencer agencies

Influencer marketing bureaus doen veel meer dan alleen deals sluiten. Zo selecteren ze de relevante influencers en bedenken ze likable content. Veel adverteerders willen in het gehele proces ontzorgd worden, en dit dan ook idé reden waarom full service influencer agencies voorlopig nog weinig last zullen ervaren van deze ontwikkelingen.

Instagram algoritme

Zuckerberg liet overigens weten dat hij er niets op tegen heeft om een optionele chronologische ordening van Instagram feeds mogelijk te maken. Veel gebruikers die de algoritmische timeline niet prettig vinden vragen al lang om zo’n optie.