Het consumentengedrag is de afgelopen jaren sterk veranderd. De consument van vandaag heeft andere wensen, behoeften en voorkeuren dan de consument van een jaar geleden. Maar wat niet verandert is de eeuwige zoektocht naar verbinding, en als marketeer bevind je je in een unieke positie om precies dat te leveren.
Het creëren van verbinding doe je niet zomaar, natuurlijk zijn er tal van manieren die kunnen bijdragen aan het creëren van verbinding. Een van de manieren is adverteren in krant, bijvoorbeeld in het algemeen dagblad of andere print media.
Print is meer dan digitale media in staat om diepere betrokkenheid bij de consument te creëren en je merk te onderscheiden van merken die enkel en alleen online adverteren. Mits uiteraard op de juiste manier uitgevoerd en in lijn met eventuele online uitingen.
Bij printmedia wordt er vaak direct gedacht aan adverteren in de krant maar er is natuurlijk een veel breder scala, ook met direct mail campagnes, inserts en adverteren in tijdschriften behalen bedrijven nog steeds mooie resultaten.
Dus, voordat je weer start met het schrijven van een nieuwe e-mail overweeg om in plaats daarvan of indien het budget het toelaat ter ondersteuning print media in te zetten.
Table of Contents
De omni-consument
De aandacht van de consument is meer dan ooit versnipperd over allerlei apparaten, platforms en kanalen. De pandemie heeft deze versnippering alleen maar verergerd omdat consumenten meer tijd op meer schermen op meer verschillende platforms doorbrengen.
Om je boodschap over te brengen, is het zinvol om gebruik te maken van een combinatie van kanalen waar je doelgroep zich bevindt, inclusief print. Een echte omnichannelstrategie begeleidt de gehele klantreis en biedt een samenhangende ervaring.
En ja, het is een uitdaging om een omnichannel ervaring te bieden waarvan print een onderdeel is, maar het wordt wel steeds makkelijker door bijvoorbeeld de inzet van QR code technologie.
Eigenlijk is geen enkele campagne echt omnichannel, tenzij alle soorten fysiek drukwerk worden gebruikt, van hoogwaardige catalogi tot aantrekkelijk materiaal tot direct mail en dergelijke. Op deze manier integreer je offline met online media wat de kans op conversie vergroot.
Personaliseer buiten het scherm
Gepersonaliseerde print uitvoeringen zijn gemakkelijker dan ooit uit te voeren dankzij verbeteringen in data toepassingen en print technologie. Om erachter te komen waar en hoe je wilt personaliseren, gebruikt je CRM-gegevens net zoals je zou doen voor een digitale campagne.
Waar in de klantreis bevindt de doelgroep zich? Zijn er mogelijkheden om locatiegegevens te integreren? Op welke soorten berichten hebben ze in het verleden goed gereageerd? Door dit soort vragen te stellen en te beantwoorden, kun je een campagne bedenken die aansluit bij de wensen en behoeften van de consument.
Bereik de consument op een moment van rust
Consumenten worden iedere dag blootgesteld aan duizenden advertentie- en merk berichten. Digitale uitingen worden sneller genegeerd dan print media. Vaak bereik je consumenten door middel van print op moment dat zij er even rustig voor zijn gaan zitten. Bijvoorbeeld op de zaterdagochtend onder het genot van een kop koffie.
Overweeg jij te adverteren in print media?
Adverteer je zo nu en dan in print media maar heb je geen duidelijke strategie? Of heb je het gevoel dat je er meer uit kunt halen? Of misschien overweeg je voor het eerst print media in te zetten? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.