In dit artikel gaan we dieper in op waarom, waar en hoe advertenties goed kunnen werken in podcasts. We zien dat veel van onze klanten nog niet geheel overtuigd zijn van de potentie van adverteren in podcasts.
Table of Contents
Aantallen luisteraars
Misschien wel de belangrijkste reden om in podcasts te adverteren is het duizelingwekkende aantal luisteraars. Onderzoek toont aan dat miljoenen Nederlanders naar podcasts luisteren, in 2020 was dit zelfs zo’n 44% van de Nederlandse bevolking. Kijkend naar het type luisteraar, bieden podcasts kansen voor merken en bedrijven met een grote diversiteit aan doelgroepen.
Interessante feiten
Podcast luisteraars besteden minder tijd aan het kijken naar kabel-tv en geven de voorkeur aan online video platforms zoals Netflix en Videoland. Dit geeft adverteerders de kans om een doelgroep te bereiken die niet via de traditionele massamedia te bereiken is.
Verwachte groei
Steeds meer marketeers zien de kracht van reclame in podcasts, naar verwachting zullen de advertentie uitgaven in 2022 met minimaal een kwart stijgen.
Hoge betrokkenheid podcast luisteraars
Podcast luisteraars gaan over het algemeen actief op zoek gaan naar podcasts waarnaar zij willen luisteren, dat betekent dat ze veel meer betrokken zijn bij de inhoud. Het merendeel van de luisteraars luistert in de meeste gevallen de hele podcast, waardoor bij podcasts een van de hoogste betrokkenheid percentages gemeten wordt.
Naast deze hoge betrokkenheid is er slechts een klein percentage luisteraars dat advertenties overslaat, zij doen dit veel minder vaak dan bij andere advertentiekanalen. Denk hierbij aan online pop-ups, e-mail en TV.
Daarnaast worden veel podcast-advertenties uitgesproken door de host van de podcast, wat ervoor zorgt dat je advertentie aandachtig beluistert wordt.
Hoeveel podcasts zijn er?
Wereldwijd zijn er meer dan een miljoen verschillende podcast, het is dan ook belangrijk om van te voren te bepalen wat je doelgroep is en welke podcast een overlappende doelgroep heeft.
Manieren om te adverteren in podcasts
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zo is er ook meer dan één manier om jouw bericht over te brengen.
- Native ads: worden tijdens de show live door de podcast host(s) voorgelezen
- Rechtstreeks adverteren op het platform: hierbij wordt een show onderbroken, in die tijd wordt jouw advertentie afgespeeld, vergelijkbaar met radioreclame alleen ben jij meestal de enige adverteerder in het reclameblok.
- Dynamisch ingevoegde advertenties: dit type advertentie kan snel en on-demand ingevoegd worden, vaak tegen lagere kosten dan native-advertenties. Hierbij is nauwkeurigere targeting en gedetailleerde tracking mogelijk. Bovendien heb je meer creatieve controle, wat een consistente berichtgeving mogelijk maakt.