Is online adverteren via Google Shopping de heilige graal?

online adverteren via google shopping

Er zijn tal van online adverteren mogelijkheden, Google Shopping is er een van. En wat voor een, e-commerce / webshop bedrijven kunnen dit type niet meer negeren.

Toegegeven, het is niet altijd even makkelijk om een positieve ROI te behalen via Google Shopping, maar het is mogelijk. En lukt het je, dan is het een fantastische manier om meer verkopen te genereren.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een zoekmachine voor winkelen, die als enige doel retailers helpt bij het adverteren van hun producten aan gebruikers die op zoek zijn naar een makkelijke manier om online te winkelen. Dit betekent dat als iemand zoekt naar een product dat jij verkoopt, Google relevante Shopping advertenties weergeeft.

In tegenstelling tot eerdere Google Ads mogelijkheden is het bij Google Shopping mogelijk om afbeeldingen toe te voegen wat ervoor zorgt dat de advertenties opvallen én wat je de mogelijkheid geeft om je te onderscheiden.

Naast een afbeelding bevat elke advertentie een producttitel, prijs en de naam van de verkoper. Op het moment dat een gebruiker op een advertenties klikt, leidt Google deze rechtstreeks naar de landings- of productpagina.

Google Shopping instellen

Om Google Shopping advertenties in te kunnen zetten heb je een Google Merchant Account en een Google Ads account nodig.

Binnen het Google Merchant Center kun je je product feed inladen, ook is het mogelijk handmatig producten toe te voegen. Mocht je gebruik maken van Shopify, WooCommerce of Magento dan is een groot deel van het werk te automatiseren door de koppelingen die er beschikbaar zijn.

Nu dit is voltooid, is het tijd voor de volgende stap: het maken van je Google Shopping campagne.

Google Shopping campagne

In je Google Ads overzicht kun je een Shopping campagne maken met de gegevens die je eerder naar het Google Merchant Center heeft geüpload. Nadat je ‘Shopping’ als campagnetype hebt gekozen, moet je kiezen tussen ‘Standaard’ of een ‘Slimme’ campagne.

Een ‘Standaard’ campagne geeft je meer controle, terwijl het kiezen van een ‘Slimme’ campagne zal resulteren in meer bekendheid voor je advertenties. Wij adviseren om te starten met de standaard campagne. Als je iets meer ervaring hebt opgedaan kan je ervoor kiezen over te stappen naar een slimme campagne.

En dat is het: zo zet je een Google Shopping campagne op. Mocht je hulp nodig hebben of je Google Shopping campagne willen uitbesteden, stuur dan een mail naar info@onemedia.nl Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden.