Wanneer we kijken naar budgetverdelingen tussen het public relations (PR) bureau, het marketing bureau en het reclamebureau dan is het PR bureau vaak het ondergeschoven kindje. Bedrijven vragen zich vaak af of ze wel een PR bureau nodig hebben, of het de investering waard is.
Een PR bureau kan je bedrijf naar een hoger niveau tillen, het heeft de potentie de resultaten te ondersteunen van alle marketingkanalen in de breedte. PR is namelijk veel meer dan het simpelweg promoten van een item of aanbieding.
Table of Contents
Naamsbekendheid vergroten
De voornaamste reden waarom bedrijven ervoor kiezen een PR bureau in te schakelen is om de naamsbekendheid te vergroten. Er is geen betere manier om je bedrijf bekend te maken dan met public relations.
Publiciteit via PR geeft je bedrijf geloofwaardigheid omdat de inhoud authentieker en informatiever is. Studies tonen aan dat PR meer zichtbaarheid en geloofwaardigheid geeft op de consumentenmarkt ten opzichte van reclame die meer promotioneel wordt gezien.
PR kan kosten efficient
Regelmatig wordt er met PR campagnes betere resultaten behaald dan met andere type campagnes. Het juiste PR bureau kan ervoor zorgen dat een bedrijf dezelfde hoeveelheid impressies krijgt als bijvoorbeeld een bepaald type krantenadvertentie tegen een fractie van de prijs. Hierboven op komt nog het voordeel dat PR van een derde partij komt, wat de geloofwaardigheid verhoogt.
PR is geloofwaardig
Lof van een derde partij wordt meer gewaardeerd en vertrouwd dan zelfpromotie. Het valt niet te ontkennen dat wanneer een advertentie rechtstreeks van een bedrijf komt, deze niet net zo geloofwaardig is als wanneer de boodschap van een onafhankelijke derde partij komt. Een van de redenen waarom influencer marketing voor veel bedrijven ook goede resultaten oplevert.
Een goed geschreven artikel over je product/dienstenaanbod in een tijdschrift kan veel aantrekkelijker en impactvoller zijn dan een advertentie in datzelfde tijdschrift.
Ideeën om PR te bedrijven
Een manier om PR te bedrijven is een persbericht de wereld in helpen, er zijn echter nog veel meer mogelijkheden. Die wellicht nog beter passen. Denk bijvoorbeeld aan het hosten van een evenement waar je influencers, journalisten en andere voor jou relevante personen uitnodigt.
Het voornaamste is dat je creatief en relevant bent. Wie is je doelgroep? Waar bevinden zij zich? Waar slaan ze op aan? Is er een leuk haakje (alhoewel wij geen fan zijn van dit woord).