Radioreclame lijkt misschien een achterhaald medium nu we zoveel modernere mogelijkheden tot onze beschikking hebben, niets is minder waar. Radio is absoluut relevant en heeft nog steeds potentieel voor veel merken, overweeg een radiocommercial BNR, Slam FM of Skyradio.
Table of Contents
Enorm bereik
Als je op zoek bent naar een manier om je boodschap over te brengen op een groot publiek dan is radio zeker het overwegen waard. Het merendeel van de Nederlands luisteren ook in het huidige tijdperk minimaal een keer per week radio.
Positieve ROI
Ook de Return On Investment (ROI) van radio blijkt keer op keer hoger uit te vallen dan verwacht. Radioreclame is vaak terug te zien op allerlei manieren:
- Omzetstijging
- Meer website bezoekers
- Hogere orderwaarde
- Stijging van het marktaandeel
- Stijging van de naamsbekendheid
- Verhoogde emotionele betrokkenheid
Emotionele betrokkenheid van klanten is iets waar merken van kunnen profiteren. Als je eenmaal relaties begint op te bouwen die gebaseerd zijn op emotie – in plaats van puur financiële, praktische of pragmatische factoren – bent je goed op in de creatie van loyale klanten.
Radio heeft een aantal unieke kwaliteiten als reclamemedium die kunnen helpen waardevolle emotionele betrokkenheid te bereiken. Radio is in staat de stemming van luisteraars te beïnvloeden en te verbeteren. Onderzoek wijst zelfs uit dat radio in vergelijking met andere media het best presteert in het beïnvloeden van de stemming op een positieve manier, dat wil zeggen: het geluks- en energieniveau van de luisteraars.
Dit creëert de mogelijkheid om deze positieve emotionele betrokkenheid door te trekken naar je merk middels radioreclame.
Radioreclame minder storend
Radioreclame wordt als minder storend ervaren dan bijvoorbeeld online reclame. Wanneer mensen internet of sociale media gebruiken, zijn ze vaak op zoek naar iets in het bijzonder of bladeren ze door inhoud die hen interesseert. Ze willen niet dat hun ervaring wordt verstoord door pop-up advertenties of video’s die automatisch afspelen.
In tegenstelling tot media als tv en online, is radio vaak iets dat mensen op de achtergrond aan hebben staan terwijl ze andere dingen doen, bijvoorbeeld autorijden, eten of het huis schoonmaken.
Het passieve karakter van radio luisteren betekent dat advertenties minder snel als een onderbreking worden beschouwd, maar consumenten zijn nog steeds voldoende op de hoogte en betrokken om het merk en de kernboodschap van de advertentie te registreren en onthouden.
Dit is een waardevol voordeel van het medium als je de naamsbekendheid wilt vergroten en relaties met je doelgroep wilt opbouwen.