Wat kost reclame op TV? De kosten voor TV reclame verschillen sterk. Vooral het tijdstip waarop je je TV commercial laat uitzenden heeft een grote invloed op de kosten. Kies je voor een tijdstip waarop weinig mensen TV kijken, bijvoorbeeld heel vroeg in de ochtend of na middernacht dan liggen de kosten laag.
Op sommige zenders is het al mogelijk om een TV spot van 30 seconden uit te zenden vanaf €250. Wil je dezelfde spot tijdens prime time (tussen half 8 en 10 uur ‘s avonds) uitzenden, dan betaal je vele malen meer.
TV reclame is nog altijd een van de meest effectieve vormen van reclame. Ondanks de opkomst van Amazon Prime, Netflix en Videoland kijken Nederlanders gemiddeld 160 minuten televisie per dag. Met TV reclame bereik je een miljoenen publiek. Dag in, dag uit.
Table of Contents
Wat kost reclame op TV?
Wat kost prime time TV reclame inkopen voor één week op een Nederlandse zender? Een indicatie.
Kosten vergelijking | Kleine TV zender | Grote TV zender |
TV spots per avond | 6x tussen 18:00 – 00:00 | 4x tussen 18:00 – 00:00 |
Bereik per avond | 250.000 – 750.000 | 2.000.000 – 5.000.000 |
Kosten TV reclame | Kosten ca. €7.500 | Kosten ca. €50.000 |
Wat de totale kosten van TV reclame zullen zijn hangt af van meerdere componenten:
- De productiekosten van je TV commercial
- De reclamezendtijd
- De periode
- De spotlengte
- Je doelgroep
- Het volume
De tarieven in bovenstaande grafiek zijn globale richtprijzen, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Wil je adverteren bij RTL4, RTLZ, SBS6 of NPO vraag ons dan om een actuele offerte.
Reclame op TV: waarom fluctueren TV reclame tarieven?
De tarieven van TV reclames worden – naast kijkcijfers – bepaald aan de hand van beschikbaarheid, de ‘inventory’. Net zoals bij buitenreclame wordt er in januari en in de zomermaanden minder geadverteerd. Op die momenten is er meer reclamezendtijd beschikbaar is. Hierdoor zullen de seconden tarieven dalen. Een beetje net zoals Uber de ritprijs bepaald, simplistisch gezegd. Tevens is de spotlengte van belang, hoe meer reclametijd, hoe hoger de uitzendkosten.
TV indexen
TV-indexen zijn waarden die worden gebruikt om de kosten voor televisieadvertenties te bepalen. Deze indexen geven aan hoe groot de vraag is naar reclamezendtijd en kunnen afhankelijk zijn van factoren zoals het seizoen, de populariteit van programma’s, kijkcijfers en doelgroepen. Elke maand is er een nieuwe index, en elke aanbieder gebruikt een andere index. Het kan daarom duurder of goedkoper zijn om bij STER te adverteren dan bij Talpa of Ad Alliance. Hieronder delen we maandelijks een update van de meest recente TV-indexen:
Update mei 2025
Mei biedt opnieuw een mooi en divers aanbod aan televisieprogramma’s. Bij Ad Alliance kijk je in mei naar het vijfde seizoen van De Verraders. In dit vijfde seizoen van ‘De Verraders’, gepresenteerd door Tijl Beckand, woedt in het Franse chateau ‘De Béguin’ een bloeddorstige strijd om een grote zilverschat. Bij Talpa kijk je naar Hazes & Hoogkamer: tot uw dienst. In dit nieuwe feelgood programma komen boezemvrienden André Hazes en Mart Hoogkamer in actie om mensen te helpen die een pauze dubbel en dwars verdienen.
De marktindex voor de maand Mei 2025 komt bij Ster uit op 100, bij Ad Alliance op 105 en bij Talpa op 108.
Bij Ad Alliance komt de gecombineerde markt- en maandindex uit op 178,5, bij Talpa is dit 178,2 en bij Ster op 120. De marktindex voor tv billboarding komt bij Ad Alliance uit op 105 (vorig jaar Mei was deze ook 105) en bij Talpa op 100 (vorig jaar Mei was deze 110). Ook doelgroep indexen, pakketindexen, basisprijzen etc. hebben invloed op de uiteindelijke kosten per GRP.
Maandindex | Marktindex | Combi index | |
Ster | 120 | 100 | 120 |
AdAlliance | 170 | 105 | 178,5 |
Talpa | 165 | 108 | 178,5 |
Wat kost de productie van TV reclames?
De productie van een TV reclame kan zo duur zijn als je zelf wilt. Een TV reclame met een bekende actrice op een bounty-eiland kost al snel €100.000. Een korte maar effectieve animatie van 5 of 10 seconden, die kan al voor €2.500 worden gemaakt. Veel hangt af van je merk, je doelstelling en uiteraard je budget. Weet wel dat de best verkopende reclamespotjes niet per se TV-spots van reclamemakers zijn die een Gouden Loekie krijgen, maar juist een Loden Leeuw…..
Wanneer is TV reclame het effectiefst?
Wanneer TV reclame het meest effectief is, is afhankelijk van jouw doelgroep. Vaak wordt gedacht dat de effectiviteit het grootst is tussen 20.30 en 21.00 – prime time dus – omdat de kijkdichtheid dan het hoogst is, zeker op zenders als RTL en SBS. Deze aanname geldt voor sommige bedrijven, maar zeker niet altijd en voor alle bedrijven.
Strategisch adverteren op basis van GRP’s en doelgroep als onderdeel van je overall mediastrategie is het meest effectief.
Wat is een GRP in TV reclame?
GRP staat voor Gross Rating Point. GRP is de eenheid die wordt gebruikt om mediaprestaties van televisie- en radiocampagnes uit te drukken. Definitie is: één procent van de doelgroep, één keer bereiken. Het aantal GRP’s wordt berekend door het netto bereikspercentage te vermenigvuldigen met de gemiddelde contactfequentie.
Voorbeeld: 60% netto bereik en 4 contacten betekent 240 GRP’s.
Doelgroep tv-reclame kosten
Waarom je vooral wilt weten wat de TV-reclame kosten in de doelgroep zullen zijn? Simpel. Je kunt wel 500.000 kijkers hebben gehad die jouw reclame spot hebben gezien, als de mensen die jij bereikt niet binnen jouw doelgroep vallen, dan wordt de gemiddelde adverteerder niet echt blij omdat ze opbrengsten tegen zullen vallen. Ook wil je niet perse adverteren rondom je eigen favoriete programma’s, maar juist naar het reclameblok waar jouw potentiële klanten naar kijken en hiervoor is de GRP dus uitgevonden.
Top 10 adverteerders op TV in 2024
Onderstaande adverteerders zijn de grootste adverteerders op basis van bruto TV-spotbestedingen in 2024.
-
- Procter & Gamble Nederland
- A.S. Watson Europe Health & Beauty
- Unilever
- Albert Heijn
- Plus Retail
- Lidl Nederland
- Hema
- Jumbo Supermarkten
- Bol.com
- Nederlandse Loterij Organisatie
Bron: Screenforce TV jaarrapport 2024
Marktaandelen 2023 en 2024
De marktaandelen van tv-zenders in Nederland zijn in 2024 vrijwel stabiel gebleven. De Publieke Omroep blijft koploper met 34,5%, gevolgd door RTL Nederland en Talpa Network. Grote verschuivingen zijn er niet, al zijn er hier en daar kleine veranderingen zichtbaar. Zo daalt Talpa licht, terwijl bijvoorbeeld Ziggo Sport iets groeit. De markt blijft grotendeels in handen van de bekende mediagroepen. Bron: NMO Jaarpersbericht Kijkcijfers 2024
TV reclame inkopen op NPO (Ster), RTL of SBS?
Zoals je ziet komt er het nodige kijken bij TV reclame inkopen en het adverteren bij SBS 6, RTL 4 of de NPO. Er zit een wereld achter die bestaat uit creatie en strategische mediaplanning. Naast TV reclame loont het ook om verder te kijken met je mediaplan. Soms kun je beter kiezen voor radio reclame, of juist een beetje TV en een uitgebreide influencer marketing campagne. Juist hierbij helpen onze media consultants je graag. De kennismaking is geheel vrijblijvend.
Wil jij meer informatie over wat kost reclame op TV? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Stuur een bericht naar info@onemedia.nl of bel ons direct op 020 210 1770.