Natuurlijk kan het, maar wenselijk is het niet. Met andere woorden: het is zonde om influencer marketing links te laten liggen. Influencer marketing is namelijk – naast social advertising – de manier om de impact van het enorme bereik wat je kunt behalen op social media platforms te vertalen naar resultaat.
Influencers, ook wel content creators weten vaak een stuk beter hoe zij hun achterban in beweging kunnen krijgen. Het is dan ook niet gek dat bedrijven hier massaal gebruik van maken, vaak middels een influencer marketing bureau omdat je dan direct toegang hebt tot een hele reeks content makers.
Table of Contents
Influencer marketing vs. traditionele media
Tot voor kort was het alleen mogelijk om een enorm bereik te genereren via traditionele media zoals TV, radio en billboards. Met de inzet van traditionele media schiet je – of je het nu leuk vindt of niet – toch een beetje met hagel, prima voor bedrijven met diepe zakken. Want neem maar van ons aan dat TV als het even kan in je marketingplan opgenomen moet worden. Echter is het vooral veel bedrijven in de beginfase en vaak ook in een latere fase niet haalbaar om op TV te adverteren. Voor deze bedrijven zijn influencers een uitkomst, voor een fractie van de prijs toch een enorm en gericht bereik behalen.
Waar bevindt de hedendaagse consument zich?
Exact, consumenten brengen meer en meer van hun kostbare tijd door op hun telefoon, tablet en laptop. Oftewel: online. Influencer marketing is dus daar waar de consument ook is.
Een succesvolle influencer marketing campagne
Wat kun je als bedrijf verwachten wanneer je een succesvolle influencer marketing campagne inzet? Onderzoek (en onze ervaring) laat zien dat influencer marketing voor hogere kwaliteit leads en loyalere klanten zorgt in vergelijking met andere kanalen.
Organisch bereik
Ook zijn klanten eerder geneigd hun ervaring te delen op social media wanneer influencers dat ook doen. Dit verhoogt de naamsbekendheid, geloofwaardigheid, sociaal bewijs en zelfs de verkoop.
Positieve ROI
Elke marketing campagnes heeft direct of indirect als doel Return On Investment (ROI). Influencer marketing campagne laten bij uitstek een positieve ROI zien. Natuurlijk is er wel eens sprake van een mismatch tussen een bedrijf en influencer, maar gemiddeld genomen levert influencer marketing een stuk meer op dan het kost.
Kosteneffectief
Influencer marketing is een van de meest kosteneffectieve strategieën. Mede om deze reden kunnen marketeers het zich veroorloven om te testen, te leren, te optimaliseren en fouten te maken.
Bedrijven kunnen meerdere influencers uitproberen, analyses doen en verschillende A/B-tests tegelijk uitvoeren. Door samen te werken met een influencer marketing bureau wordt dit proces gestroomlijnd en levert het de meest uitgebreide campagnestatistieken en beste inzichten op.
Persoonlijke touch
Bedrijven worden over het algemeen gezien als onaanraakbare, onpersoonlijke verre conglomeraten. Influencer marketing heeft de kracht om het verhaal voor merken en bedrijven te veranderen en de relatie tussen merken en consumenten. Er ontstaat een relatie.
Relaties vormen de kern van waar influencer marketing echt over gaat. Het creëren en onderhouden van gezonde, oprechte relaties met consumenten om vertrouwen, geloofwaardigheid en merkloyaliteit op te bouwen.