Kwaliteitsscore Google Ads: hoe belangrijk is het?

Kwaliteitsscore Google Ads

Als je een Google Ads campagne uitvoert, is het belangrijk om te begrijpen hoe de kwaliteitsscore van je Google advertenties de prestaties beïnvloedt. In dit artikel zetten we de voordelen en het belang van een hoge kwaliteitsscore op een rij en delen we enkele best practices.

Wat is een kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een statistiek die wordt gebruikt om de kwaliteit van je Google Ads campagnes te meten. Het geeft aan hoe relevant je advertentie, zoekwoord en bestemmingspagina zijn voor je advertentie. De kwaliteitsscore loopt van 1 tot 10, waarbij 10 de hoogste score is. Een hoge kwaliteitsscore betekent dat Google je advertentie ziet als relevant, wat leidt tot een lagere cost-per-click (CPC) en een hogere advertentiepositie. Een lage kwaliteitsscore daarentegen kan resulteren in een hogere CPC en een lagere advertentiepositie.

Factoren kwaliteitsscore

Kwaliteitsscores zijn gebaseerd op verschillende factoren. Waaronder de doorklikratio (CTR), relevantie van je zoekwoorden, advertenties en de kwaliteit van de bestemmingspagina. Je kunt je score verbeteren door ervoor te zorgen dat je zoekwoorden en advertenties relevant zijn. En door een goed geoptimaliseerde bestemmingspagina te maken die relevant is voor de zoekwoorden die je target.

Voordelen hoge kwaliteitsscore

Een hoge kwaliteitsscore in je Google Ads campagne heeft voordelen. Hoe hoger deze is, hoe groter de kans dat je advertentie wordt weergegeven. Google gebruikt kwaliteitsscores om te bepalen welke advertenties moeten worden weergegeven en waar ze moeten worden weergegeven.

Bovendien betekent een hoge kwaliteitsscore dat je advertentie relevant en nuttig is voor potentiële klanten. En dat het waarschijnlijk zal resulteren in een positieve ervaring voor hen.
Houd altijd in je achterhoofd dat Google de meest relevante advertentie wil tonen, dit zorgt er namelijk voor dat gebruikers van Google keer op keer terug zullen keren naar de zoekmachine.

Kwaliteitsscore Google Ads verbeteren

Om ervoor te zorgen dat je advertenties door zoveel mogelijk mensen worden gezien, is het belangrijk om te werken aan het verbeteren van je kwaliteitsscore.

Gedegen zoekwoorden onderzoek

Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden voor je campagne te kiezen. Target niet alleen de generieke zoekwoorden maar neem ook zogenaamde long tail zoekwoorden op in je campagne. Deze zoekwoorden zijn specifieker en gerichter dan algemene zoekwoorden. Bovendien zijn ze ook minder competitief.

Optimaliseer je bestemmingspagina

Stem je bestemmingspagina af op de zoekwoorden die je target en je advertentieteksten. Maak daarnaast gebruik van overtuigende en ‘catchy’ teksten inclusief een sterke call-to-action.

Optimaliseer je advertentietekst

Een van de beste manieren om de kwaliteitsscore te verbeteren, is door je advertentietekst te optimaliseren en te testen, zodat deze meer is gericht op individuele advertentiesets. Dit proces omvat het segmenteren van je advertentiesets op zoekwoord, onderwerp of doelgroep en vervolgens het schrijven van een unieke advertentietekst voor elke groep. Door je advertentietekst aan te passen zodat deze relevanter is voor elke groep, kun je je kwaliteitsscore verbeteren.

Negatieve uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden zijn irrelevante zoektermen die je kunt uitsluiten van je campagnes om de kwaliteitsscore te verbeteren. Voortdurend onderzoek, identificatie en uitsluiting van uitsluitingszoekwoorden is essentieel om een ​​hoge kwaliteitsscore te behouden en verspilde uitgaven te verminderen. Ook uitsluitingzoekwoorden zorgen ervoor dat je relevanter bent voor zij die je advertentie zien wat vervolgens kan helpen bij het verbeteren van je kwaliteitsscore.

Heb jij hulp nodig bij je Google Ads campagne? Neem dan contact met ons op via info@onemedia.nl. We helpen je graag je kwaliteitsscore te verhogen en je algehele campagne resultaten te verbeteren.