De lente is in aantocht, de terrassen zitten vol, het sociale leven vindt buitenshuis plaats, consumenten hebben zin om het geld wat ze tijdens lockdowns gespaard hebben uit te geven. Een beter moment voor reclameborden buiten bestaat er wat ons betreft niet.
Table of Contents
Hoe lang moet een out-of-home campagne duren?
Maar hoe lang moet een out-of-home (OOH) reclamecampagne duren? Je wilt natuurlijk dat mensen je advertentie zien, hoe meer mensen hoe beter. Echter wil je voorkomen dat mensen je advertentie na verloop van tijd zo vaak hebben gezien dat ze ‘m eigenlijk niet meer zien. Dit fenomeen wordt advertentie moeheid genoemd.
Als je je advertentie te lang aan hetzelfde publiek toont dan zullen ze je advertentie niet zien, in het ergste geval kan het zelfs de reputatie van je merk schaden en potentiële klanten afschrikken.
Advertentie moeheid buitenreclame voorkomen
Advertentie moeheid is gemakkelijk te voorkomen door advertenties regelmatig te vernieuwen of door hele nieuwe campagnes te lanceren. Enkele andere simpele manieren zijn:
- Het kleurenpalet of de afbeeldingen van een advertentie wijzigen
- Advertentieteksten aanpassen
- Advertenties niet 24/7 tonen maar enkel op relevante momenten waardoor de frequentie (het aantal keren dat een persoon dat je advertentie ziet) laag blijft, ook over een langere periode.
Bepaal wanneer advertentie moeheid optreedt
Wanneer je je buiten reclameborden inplant, schat van te voren in wanneer advertentie moeheid kan optreden plan alvast in om advertentiemateriaal te wijzigen. Je kunt gegevens van eerdere campagnes gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag van je doelgroep (bijv. zien wanneer de effectiviteit van eerdere campagnes begint af te nemen), deze inzichten gebruik je om je planning te bepalen.
Strategische plaatsingen
Het aantal borden, aantal locaties en de tijdspanne hebben invloed op hoe vaak je doelgroep je advertentie te zien krijgt. Het totale aantal vertoningen (frequentie) draagt bij aan hoe snel de advertentie moeheid optreedt. Als je advertentie bijvoorbeeld op veel locaties in een gebied wordt weergegeven waar je doelgroep dagelijks langsloopt, kan het ontwikkelen van meerdere creatieve uitvoeringen of het implementeren van tekstwijzigingen helpen om consumenten betrokken te houden.
Kwaliteit van de advertentie
Om het meeste uit je OOH-advertentiecampagne te halen, is het belangrijk om een consistent merkimago aan te houden, OOH-advertenties moeten in een fractie van een seconde herkenbaar zijn.
Het formaat en de grootte van de reclameborden (bijv. traditionele billboards, abri’s, openbaar vervoer reclame), kunnen van invloed zijn op hoeveel aandacht het publiek aan de boodschap besteedt. Als het publiek bijvoorbeeld een paar minuten naar een advertentie staart terwijl ze op een bus wachten, kan eerder advertentie moeheid optreden dan wanneer ze slechts een paar seconden een glimp opvangen van een billboard langs de snelweg.
In een druk gebied waar veel dingen vragen om de aandacht van de consument, kan het retentiepercentage lager zijn en moet je mogelijk een advertentie langer weergeven. Aan de andere kant, als je advertentie de ruimte domineert en meteen de aandacht trekt, kan advertentie moeheid eerder optreden.
Kortom, er is geen vaststaand antwoord op de vraag: Hoe lang moet ik reclameborden buiten inzetten? Het hangt echt af van jou specifieke situatie. Wij hopen dat je met deze tips een weloverwogen besluit kunt nemen over de lengte van je campagne.