Wie in 2020 aan vliegtuigen denkt, denkt niet meteen aan een booming business. Toch is er een luchtvaartsector die flink in opmars is: namelijk die van luchtreclame. Talloze bedrijven, instellingen en zelfs particulieren weten de weg naar luchtreclame te vinden, beaamt ook Timo van Wijk van Dutch Air Advertising.
Tegen Omroep GLD zegt hij: “We hebben een flinke toename gezien in de aanvragen, maar ook enkele grote contracten moeten laten liggen. We zouden vliegen voor de Formule 1 in Zandvoort en voor het Eurovisie Songfestival, maar dat is natuurlijk niet doorgegaan.
We hebben wel heel veel voor particulieren gevlogen zoals beterschapswensen omdat mensen niet bij hun familie konden zijn. We hebben gevlogen voor de zorg om mensen een hart onder de riem te steken en we hebben voor boven ziekenhuizen gevlogen.
Ik denk dat als ik het vergelijk met vorig jaar, dat we dan zeker meer hebben gevlogen. Op dit moment hebben we denk ik zo’n 200 vluchten met luchtreclame gevlogen en dan moet je denken aan zo’m twee uur per vlucht.”
Luchtreclame blijkt effectief
Luchtreclame blijft een effectieve marketingtool. Zelfs mensen die hun aandacht op hun smartphone richten, kijken even naar boven als er een vliegtuig op 400 meter hoogte over komt vliegen. Ook kan er vaak zeer snel geschakeld worden door de vliegers. Sommige adverteerders die op vrijdag bellen kunnen een dag later al in de lucht zijn.
Voor luchtreclame maken sommige bedrijven gebruik van traditionele toestellen, zoals de Piper Pawnee uit de jaren ‘80. Een voordeel van dit type vliegtuig is dat het echte werkpaarden zijn. Ze hebben veel motorvermogen en zijn vrij licht qua constructie waardoor ze makkelijk reclame kunnen trekken.