NPO Radio 2 blijft de zender met het grootste marktaandeel in de doelgroep 10+, zo blijkt uit de meest recente meting. Het marktaandeel bedraagt 12,6% en is s een mooie stijging van 0,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. In de doelgroep 25-67 jarigen blijft de zender ook marktleider met 15% marktaandeel.
Table of Contents
Luistercijfer Top-3
# | Radiozender | mei – juni 2020 | april – mei 2020 |
---|---|---|---|
1 | NPO Radio 2 | 12,6% | 13,0% |
2 | Radio 538 | 10,6% | 10,1% |
3 | Qmusic | 10,6% | 9,7% |
De nieuwszender van de NPO – Radio 1 – blijft het ook goed doen. Ten opzichte van de luistermeting in april-mei blijft men stabiel met een aandeel van 7.4% in de doelgroep 10+ . Gericht op een iets oudere doelgroep zijn de zenders NPO Radio 4 en NPO Radio 5, en deze stations hebben in de doelgroep 10+ respectievelijk 2,7% en 4,9% marktaandeel.
Sterke groei in luistertijd
Ondanks het vele nieuws over streaming wordt er nog altijd meer naar de Nederlandse radio geluisterd dan vorig jaar. Gemiddeld werd er in de periode mei-juni 2020 maar liefst 163 minuten naar radio geluisterd. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dit zelfs een stijging van 12 minuten. Het overgrote deel hiervan beluisterd men thuis (65%). Nederland start echter weer op van de coronacrisis en dat is niet alleen te zien aan het luistertijd aandeel onderweg: deze is toegenomen van 11% naar 13,5%. Ook in het aandeel werk/school is een stijgende trend te zien met een toename van 15,4% naar 18,1%.
Goedkoop adverteren op de NPO
De radiozenders van de publieke omroep bereiken wekelijks zo’n 5,8 miljoen luisteraars en bereiken dus een heel groot publiek. Daarnaast weten we dat de NPO een zeer aantrekkelijke aanbieding heeft voor bedrijven die nu met een radiocommercial besluiten te adverteren op de NPO. Wil je weten hoeveel jij kunt besparen en welke zenders het beste passen in jouw mediamix? Neem dan gerust contact met ons op.